”Da Costa-fallet är ännu sjukare än Fallet Kevin”
Dokument inifråns reporter Johannes Hallbom har tillsammans med Dan Josefsson grävt i det 40 år gamla styckmordet på Catrine da Costa. Imorgon börjar deras dokumentärserie. – Man kommer att få helt nya perspektiv.
”Ren skräck” skriver DNs tv-krönikör Johan Croneman efter att ha tittat på de två första avsnitten av SVT Dokument inifråns nya serie ”Det svenska styckmordet”. Dokumentärserien tar ett nytt grepp om det mycket uppmärksammade mordet på Catrine da Costa, vars kropp hittades styckad 1984.
Bakom serien står Dan Josefsson och Johannes Hallbom. Dan Josefsson började göra research kring da Costa-fallet redan 2013, berättar Johannes Hallbom.
– Jag har själv varit inne och hjälpt till med research för några år sedan, men det var först efter att jag gjort klart ”Stalker” förra hösten som produktionen av dokumentärserien kom i gång på allvar.
Hur har det varit att gräva i ett 40 år gammalt, ouppklarat mord?
– Det har varit oerhört fascinerande och på många sätt chockerande att fördjupa sig i den här historien. Då tänker jag främst på hur mordutredningen och rättegångarna hanterades, säger Johannes Hallbom.
– Det fanns många idéer och arbetsmetoder på 80-talet som känns vilt främmande och djupt problematiska för mig. Jag hoppas att något liknande inte skulle kunna hända idag. Sen har det varit viktigt för oss att förmänskliga huvudpersonerna i den här tragiska historien, alltså Catrine och de utpekade läkarna.
Dan Josefsson och Johannes Hallbom jobbade också tillsammans med granskningen ”Fallet Kevin” (2017), då med Josefsson som producent och Hallbom som reporter, och avslöjade stora brister i polisutredningen av fyraårige Kevins död 1998.
Kan vi vänta oss något lika omvälvande som i ”Fallet Kevin”?
– Det tror jag, men kanske på ett annat sätt. Jag minns när jag läste igenom förundersökningen i det här fallet första gången strax efter vi hade gjort Fallet Kevin. Jag kom bara en bit in i materialet när jag insåg att da Costa-fallet är ännu sjukare än det som drabbade [de oskyldigt utpekade pojkarna] Robin och Christian.
Vad har varit mest utmanande i det här projektet?
– Eftersom det är en historia som till större delen utspelar sig för 40 år sedan är många av de inblandade döda. Vi har behövt levandegöra dem genom att hitta gamla inspelningar. Man kommer få helt nya perspektiv, från de som var med.
En annan utmaning har varit att få berörda personer att våga medverka, konstaterar Johannes Hallbom.
– Vissa personer har fått sina liv förstörda genom att dras in i det här, och det har tagit lång tid att få dem att tacka ja till att låta sig intervjuas. Dan har i vissa fall ägnat flera år åt att bygga upp relationer och vinna förtroende.
Tar ni upp mediebevakningen av styckmordsrättegången? Har ni i så fall intervjuat journalister?
– Mediebevakningen var enorm och har en direkt koppling till hur fallet utvecklade sig, vilket vi självklart berättar. Vi har pratat med flera journalister, sen återstår det att se vilka som eventuellt dyker upp i programmet. Vi är inte klara med slutklippningen än.
Det handlar om ett 40 år gammalt fall – har ni kunnat göra några ansvarsintervjuer?
– Det har vi gjort. Men vi hade gärna gjort fler, med de som inte längre lever, eller de som inte velat medverka. De är många som bär ett ansvar i den här historien.
”Det svenska styckmordet” har premiär på SVT imorgon, onsdag. Huvudfotograf är Christoffer Hjalmarsson. Lars Granstrand och Sven Lindahl har stått för kompletterande foto.