Dålig på att sälja dig? De gör jobbet
Journalister ska ägna sig åt det som de är bäst på – journalistik.Så resonerar nya byrån Presse Agentur i Göteborg. Den hjälper frilansar att sälja sitt material.
Journalister ska ägna sig åt det som de är bäst på – journalistik.
Så resonerar nya byrån Presse Agentur i Göteborg. Den hjälper frilansar att sälja sitt material.
MARKNADSFÖRING Många frilansar trivs med sitt arbete men tycker mindre bra om att ringa runt och sälja in sina idéer och artiklar till hårdflirtade redaktörer.
Det har Sara Bergqvist och Sven Holmström tagit fasta på. Sedan i september i år driver de byrån Presse Agentur som säljer och förmedlar frilansmaterial.
Mot provision åtar sig agenturen att sälja allt från idéer till färdiga artiklar, både för ny- och återpublicering.
Sara Bergqvist har en brokig bakgrund. Hon har en ekonomisk utbildning med inriktning på turism, hon har bland annat jobbat på arbetsförmedlingen och hon har gått det ettåriga akademiska journalistprogrammet på högskolan. Hon har också jobbat på Falu Kurirens ungdomsredaktion och frilansat en del.
Någon egentlig säljbakgrund har hon inte. Det har däremot Sven Holmström som jobbat med data på Telia och Ericsson och som också sålt kontorsutrustning.
Presse Agentur har ett litet krypin i ett kontor på övervåningen till Toyota-center på Mölndalsvägen, en bit utanför Göteborgs centrum. Det är inte världens roligaste plats eller miljö, men det är förhållandevis billigt och det fyller Presse Agenturs behov. I rummet ryms två skrivbord, någon bokhylla och inte så mycket mer.
Sara kom på idén till agenturen när hon gick akademikerprogrammet. Då intervjuade eleverna en del frilansjournalister och kom fram till att många tyckte att säljmomentet var besvärligt.
Presse Agentur har marknadsfört sig genom brev till journalister och företag. Sara och Sven har också gjort personliga besök hos en del av Göteborgs frilansbyråer.
Hittills har ett 30-tal frilansjournalister nappat på Presse Agenturs erbjudande. De flesta av dem finns i Göteborg.
För en frilans kostar det inget att vända sig till Presse Agentur.– Vi vill inte ha någon grundavgift, säger Sara Bergqvist. Vi tar provision först då vi lyckats sälja materialet.
Massmediehandboken är ett viktigt redskap för Sara Bergqvist och Sven Holmström. De måste veta vilka medier som är möjliga att ringa till när de ska sälja in en idé eller en artikel. De bygger också upp en egen databas över olika medier. Har de en artikel som handlar om miljö kan de snabbt plocka fram alla medier som skulle kunna tänkas vara intresserade av materialet.
För att sälja in en idé krävs att Sara och Sven känner sina journalister väl. De måste sätta sig in i hur journalisten har tänkt sig jobbet. Dessutom måste de veta om det finns medier som journalisten inte kan tänka sig att sälja material till.
Sara tror att det är lättare för henne och Sven att förhandla om priset på en artikel än vad det kan vara för frilansen.
– Vi kommer överens med journalisten om ett lägsta pris. Sedan är det upp till oss att försöka förhandla upp det.
Köparens marknad råder. Men Sara tycker sig ha märkt att många tidningar och tidskrifter drar ner på de fast anställda och därför måste köpa in mer frilansmaterial.Kerstin Löfdahl har jobbat som frilans sedan i somras. Hon skriver mest om medicin- och vårdfrågor. Hon kände Sara Bergqvist sedan tidigare och valde därför att anlita Presse Agentur.
– Jag tycker att säljdelen är det svåraste med frilansandet. Jag har svårt att ”prata för varan” och eftersom jag inte frilansat så länge har jag inte så stort kontaktnät. Det har också tagit tid att bygga upp företaget och då har det varit skönt att någon annan skött säljandet.
Kerstin tycker också att det är bra att ha någon att diskutera sina idéer med. Vet hon att byrån sålt in en idé är det också lättare att göra jobbet än att skriva på spekulation.
Johan Frisk, frilans i Göteborg, nappade på Presse Agenturs erbjudande när Sara och Sven besökte hans frilanslokal för att presentera sig. Hittills har han fått två artiklar återpublicerade med hjälp av byrån, i medier som han själv inte haft någon kontakt med tidigare.
– Jag kommer nog att anlita dem betydligt mer än jag trodde från början.
Johan tycker inte att säljdelen är jobbig men den tar mer tid än han har lust att lägga ner.
Han kan också tänka sig att låta Presse Agentur sälja in hans idéer om det handlar om jobb med ett specifikt innehåll.
Sara Bergqvist är övertygad om att Presse Agentur ska gå runt för egen maskin så småningom även om det kommer att ta tid.
– Vi blir hela tiden bättre på att hitta rätt forum för de artiklar vi förmedlar.
En möjlig utveckling är att byrån ska få tid att ägna sig åt egna researchuppdrag så småningom. Men dit har de inte kommit ännu. Tiden har inte räckt till.
Presse Agentur
Presse Agentur hjälper frilansjournalister att sälja ideer och färdigt material. Byrån tar provision på sålda artiklar. För en artikel som kostar upp till 5 000 kronor är provisionen 20 procent. För artiklar som är dyrare tas resterande provision ut i en fallande skala.
Presse Agentur har en egen hemsida på nätet: www.presse.o.se