Gå direkt till textinnehållet

Danska finanstidningen har kommit till byen

På onsdagen lanserades den nya oberoende nyhetssajten Finanswatch. Redaktören Jesper Mothander har ingen koll på om det tecknats några prenumerationer. Det behöver han inte bry sig om.

Jesper Mothander lämnade i våras Dagens industri för att bli redaktör och ansvarig utgivare på den nystartade business to business-tidningen Finanswatch som bevakar finansbranschen. Idag lanserades sajten och samtidigt presenterades den lilla redaktionen som består av ekonomijournalisterna Johanna Cervenka, Teresa Ahola och Isabella Segerlund.

När Journalisten når Jesper Mothander per telefon befinner han sig mitt i ett digitalt möte med de danska ägarna. Det skålas i ”champagne i mellanprisklassen”, alternativt mousserande äppelmust.

– Ingen ”lille skarp” om du trodde det, säger Jesper Mothander när vi får kontakt igen efter avklarat firande.

Annons Annons

Grattis till starten, hur känns det?

– Tack. Det har varit en intensiv period. Så det är väldigt tillfredsställande att allting har fungerat med teknik och administration och de där sakerna som inte är så spännande på utsidan men fullständigt nödvändiga för att lansera en sajt.

Har ni fått några prenumeranter än?

– Det har jag ingen aning om. Det är faktiskt inte någonting som jag behöver bry mig om. Vår ägare har en organisation som har rullat ut över 20 sajter på det här sättet och de vet exakt vad de gör. Jag varken vill eller kan lägga mig i det arbetet. Jag har ett jättetydligt uppdrag – jag ska hjälpa en liten redaktion att göra så bra journalistik som möjligt. Det är så befriande att det bara är det jag ska göra.

Det startas nyhetssajter lite då och då i Sverige, men det som gör Finanswatch lite annorlunda är just de danska ägarna. Bakom Finanswatch.se står danska Watch Media, som även ger ut Finanswatch i Danmark och Norge samt FinanzBusiness i Tyskland. Watch Media ägs av JP/Politikens Hus och ger ut totalt 17 digitala prenumerationsmedier i Danmark, sju i Norge och två i Tyskland.

– De flesta nya svenska nyhetssajter startas antingen av ideologiska skäl, eller för att tjäna snabba pengar genom ganska ogenerade rewrites och trafik från sociala medier. Jag vill inte nämna några titlar, du kan säkert komma på några, säger Jesper Mothander.

– Det som är väldigt speciellt med vår ägare är att de är stiftelseägda och inte gör journalistik för att tjäna pengar. De tjänar pengar för att göra journalistik. Det är det som är det absolut mest kittlande i det här arbetet – att den enda övergripande ambitionen är att göra god journalistik. Det är väldigt sällsynt att det startas nya sådana verksamheter i Sverige idag.

Finanswatch vänder sig främst till finansbranschen och konkurrerar inte med de breda ekonomititlarna.

– Vi startar från en mycket låg kännedom om varumärket och journalistiken. Vi är väldigt ödmjuka inför att vi kommer att vara relativt okända, och måste kämpa oss till en plats i det allmänna medvetandet.

Är det fler rekryteringar på gång till redaktionen?

– Ja, det kan tänkas bli någon till som ansluter. Men i stora drag så är vi där vi vill vara. Det ska inte byggas upp någon ny jätteredaktion på 30-40 personer.

Fler avsnitt