Gå direkt till textinnehållet

Därför kan du inte lita på trängselbilderna

Hur bra är folk på att hålla avståndet från varandra? Går det att lita på foton från folktäta uteserveringar? Ritzau Scanpix avslöjar sanningen om trängseln i en bildserie.

I sociala medier har foton från trånga krogmiljöer, parker och uteserveringar cirkulerat sedan restriktionerna infördes förra månaden. Även i svenska etablerade medier har bilder som tycks visa att folk inte klarar att hålla avstånd publicerats. Men hur stor roll spelar objektiv och vinkel?

I fredags skickade danska Ritzau Scanpix ut två fotografer i det fina aprilvädret i Köpenhamn för att ta bilder av folksamlingar – fotografen Philip Davali använde ett teleobjektiv och fotografen Ólafur Steinar Gestsson använde vidvinkellins.

De valde vinklar för att maximera skillnaden i hur trängseln skulle uppfattas av betraktaren. Resultatet är iögonenfallande.

Annons Annons

Samma motiv, två bilder. Kön utanför posten på Nørrebrogade i Köpenhamn fredagen den 24 april 2020. Övre bilden är fotad med teleobjektiv, den nedre med vidvinkel. Foto: Philip Davali och Ólafur Steinar Gestsson / Ritzau Scanpix.

– Vi har lärt oss att läsa texter med ett kritiskt öga. Vi måste göra på samma sätt med bilder, säger fotografen Ólafur Steinar Gestsson till TV2, som publicerat flera av bilderna.

I Sverige har det inte förekommit någon debatt om användningen av teleobjektiv under coronarapporteringen. I Norge har däremot debatten varit omfattande, efter ett reportage i Dagbladet där man använt teleobjektiv. Kritikerna anser att användandet av teleobjektiv sänker trovärdigheten i bildjournalistiken. Läs mer om debatten i Norge på norska Journalisten.
 

Läs mer: TTs bildchef om trängselbilder: ”Inte en fråga i Sverige”

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler