Gå direkt till textinnehållet

Därför startar Fojo ny miljökurs: ”Mediebranschen ligger efter när det gäller hållbarhet”

I veckan presenterade Medieinstitutet Fojo vilka kurser som finns att söka nu. Ny på agendan är en kurs i hållbar journalistik där Parisavtalet och de sjutton globala målen kommer att vara i fokus.

Hållbar journalistik – vad är det?
– I många verksamheter i samhället jobbar man med omställning och att få verksamheten mer hållbar, ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Man jobbar mot Agenda 2030-målen stenhårt i väldigt många branscher. Men i mediebranschen ligger man lite efter på många sätt, säger kursledaren Anna Maris.

Enligt Anna Maris är det så att även om de stora koncernerna som Schibsted och Bonnier har hållbarhetsstrategier, så hänger många journalister inte riktigt med i praktiken, hur man arbetar med frågorna och vad man bevakar.

– Det vill vi gärna göra något åt på Fojo. Till exempel hur vi bevakar miljöfrågorna. Journalister har inte varit lika bra på ansvarsutkrävande när det gäller hållbarhetsfrågor och miljö som när det gäller andra frågor.

Annons Annons

Hon menar att det också handlar om journalistikens fortlevnad överhuvudtaget.

– Det är svårt att hitta de ekonomiska affärsmodellerna som håller för journalistik. Rent socialt har vi också problem med demokratisynen i många länder, men också i Sverige. Hur ser unga på nyheter, journalistik och medier? Det finns väldigt många frågor att ta i.

Kursen handlar mycket om kunskapsinhämtning och utgår från de 17 globala målen.

– Vi kommer att fokusera på att hitta journalistiken i målen och förstå vad det är vi kan bevaka. Men det handlar också om ett utforskande och att upptäcka sitt eget arbete igen och titta på det med lite andra glasögon.

Kursen, som har 20 platser, vänder sig till alla yrkeskategorier inom journalistiken och är helt digital, fem tillfällen, tre timmar per gång.

Fler avsnitt