Gå direkt till textinnehållet
Peter Wolodarski.

Därför stoppade DN annonsen från EFN

Dagens Nyheter drog tillbaka en reklamfilm från ekonomikanalen EFN. ”Såg ut som ett budskap från DN”, säger Peter Wolodarski. UPPDATERAD

En reklamfilm från Handelsbankens tv-kanal EFN som låg ute på DN.se plockades bort efter en rad reaktioner från läsare.

– Vi fick ganska många användarreaktioner som handlade om att reklamen såg ut som ett budskap från DN, eftersom Niklas Ekdal var med i filmen, säger Peter Wolodarski  till Journalisten.

– Vi kände att det blev en varumärkesförväxling. Det medförde en paus för de här filmerna, säger han.

Som Dagens Opinion rapporterat sade DN också nej till en EFN-reklam som uppmärksammar att ekonomijournalisten Gabriel Mellqvist idag går tillbaka till EFN från Bonnierägda Dagens industri.

Något generellt stopp för reklam från EFN finns inte på Dagens Nyheter, utan det handlar om hur de är utformade.

– Även konkurrenter ska kunna annonsera, men det beror på hur annonserna är utformade och var de dyker upp i vår miljö, säger Peter Wolodarski.

– Jag tror inte att Aftonbladet skulle vilja att våra profiler började marknadsföras på Aftonbladet.

Så det här har inget att göra med att EFN värvar ganska offensivt från DI, DN och andra?

– Nej, vi blandar inte ihop sådana saker. Men här blir det ett stort fokus på journalister som kommer rakt in i vår miljö, det kommer lite för nära.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler