De blir chefer på Lärarförbundets tidningar
OTW-medarbetaren Michael Jonsson värvas till contentbyrån Make your mark och blir ansvarig utgivare och chefredaktör för Lärarförbundets sju tidningar. Markus Thunberg blir digital chef för tidningarna. Samtidigt uppger Lärarförbundet att nio tidigare medarbetare på redaktionerna ansluter i ”olika former”.
I ett pressmeddelande uppger contentbyrån Make your mark att Michael Jonsson blir ny ansvarig utgivare för Lärarförbundets tidningar. Den första april tog Make your mark över produktionen av dem.
Michael Jonsson har på OTW bland annat ansvarat för utvecklingen av Juseks och Lärarnas Riksförbunds tidningar. Han har varit chefredaktör för Motormännens tidning Motor och har tidigare arbetat som redaktör på Expressen samt redaktionschef och stf ansvarig utgivare på tidningen Dagen.
”Avgörande för förbundsstyrelsens val har varit att den person som blir ansvarig utgivare står för kvalitetsjournalistik och innovation. Vi har stora förväntningar på att Michael Jonsson med sin mångåriga erfarenhet som chefredaktör och från redaktionell utveckling snabbt driver den digitala utvecklingen framåt och kommer ännu närmare våra medlemmar”, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande i Lärarförbundet, i en kommentar.
Samtidigt blir Markus Thunberg digital chef för lärartidningarna. Han är i dag digital utvecklare på Make your mark och har tidigare arbetat bland annat som nyhetsredaktör på Expressen och redaktionschef på Café.
Make your mark uppger i pressmeddelandet att den nya redaktionen inkluderar nio före detta medarbetare från Lärarförbundets tidigare redaktioner som ansluter under olika former. Vidare tillkommer ett antal externa nyrekryteringar och flera tillsättningar från Make your mark. ”Därtill har ytterligare ett tiotal journalister från Lärarförbundets tidigare redaktioner visat intresse att skriva för det nya bolaget”, skriver bolaget.