De kan vinna Årets bevakning
S-lotterna i DN, Aftonbladets Kinberg Batra-lapp och Expressens granskning av gästerna på SD-ledarens bröllop kan bli Årets bevakning. Nu är nomineringarna i de första kategorierna släppta i TUs tävling Årets Dagstidning. Vinnarna utses den 26 mars.
Det första fem kategorierna Tidningsutgivarnas tävling Årets Dagstidning har offentliggjorts. Nominerade till de övriga kategorier – Årets Medieledare, Årets Bildjournalistik, Årets Innovation samt Helhetspriset Årets Dagstidning – meddelas i morgon, den 13 februari.
De nominerade för Årets Bevakning, Årets Redaktion, Årets Ljudjournalistik, Årets Läsaraffär och Årets Annonsaffär är:
Årets Bevakning
S-lotterna, Dagens Nyheter
”Vi ska naturligtvis gå till botten med detta”, sade bolagets vd. Men det hade redan en uthållig reporter gjort. Unga telefonsäljare ”pushade, pushade” för att äldre människor skulle köpa lotter för att finansiera Sveriges största politiska parti. Socialdemokraterna slutade med telefonförsäljning, förslag om skärpta regler kring partilotter lades fram och storyn den lever än.
Anna Kinberg Batras lapp, Aftonbladet
När en handskriven lapp i en reception avslöjar en skandal, blir det startskottet för en granskning som skakar om Sverige. Med kreativt tillvägagångssätt och skarp journalistik blottlägger Aftonbladet maktmissbruk, nepotism och brister i det offentliga systemet – en bevakning som leder till historisk kritik och en avskedad landshövding.
Jimmie Åkessons bröllop och de kriminella mc-gängen, Expressen
Jimmie Åkessons bröllop var en tillställning som alla medier kände till och bevakade. Men en tidning granskade evenemanget med andra ögon, ställde andra frågor och kunde avslöja kopplingar mellan partiledaren och kriminella mc-gäng. Resultatet ledde till Åkessons kanske största kris.
Årets Redaktion
GP Livsstil
När nedskärningar hotade blev det i stället en nystart. Med färre publiceringar och vassare innehåll har GP Livsstil ökat läsningen, tredubblat konverteringarna och förvandlat sig till en av tidningens starkaste redaktioner. Med lekfullhet, mod och skarpa berättelser om livets gråzoner har de gjort Göteborgs-Posten bredare, mänskligare och mer relevant.
Dagens Nyheters grävredaktion
Genom att i praktiken avskaffa en isolerad redaktion och slå ner väggarna till inrikesredaktionen, har grävandet kunnat breddas i ämnesval och lagarbetet förbättrats till gagn för all journalistik.
Södra Dalarnes Tidning
En liten redaktion som uträttat storverk. Södran har under 2024 gjort en fantastisk resa med trafikrekord, fler prenumeranter, Guldspade och nominering till Stora Journalistpriset som resultat. Genom innovativa satsningar som ungdomsredaktionen, placerar de sig i framkant när det gäller att hitta de unga svårfångade läsarna.
Jury Årets Bevakning och Årets Redaktion: Gruppordförande Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Oscar Björkenfeldt, fil.dr. i rättssociologi Göteborgs Universitet, Erik Halkjaer, chefredaktör Sveriges Natur, Otto Sjöberg, vd SPCMO.
Årets Ljudjournalistik
Mollys hemlighet, Expressen Dok
Genom reporterns förmåga att finstämt väva ihop många berättelser skildras människors vardag och en av samhällets svåraste utmaningar. En insiktsfull berättelse som med nykter närvaro gestaltar tonåringarnas liv, föräldrars kamp och droghandeln en snap bort.
Polisskotten på Öckerö, Göteborgs-Posten
När tvåbarnspappan Gustav skjuts av insatsstyrkan i en skärgårdsidyll sprids lögner och felaktigheter. Med gedigen research och styrkan i ljudjournalistiken blottar GP svagheterna i utredningen. I en skicklig ansvarsintervju tvingas åklagaren medge att beskrivningen av dödsskotten inte stämde.
Krimstad, Bonnier News Local
Tack vare reportrarnas kunskap och trovärdighet, en genomarbetad paketering samt ett nära samarbete, lyfter detta initiativ på ett nytt sätt fram viktiga lokala berättelser. Krimstad visar hur ljudets unika egenskaper kan göra reportagen ännu mer levande och berörande. Fler röster blir hörda och fler lyssnar.
Jury Årets Ljudjournalistik: Gruppordförande Anne Lagercrantz vd Sveriges Television, Lena Allerstam kommunikationschef Svenska filminstitutet, Cilla Benkö vd Sveriges Radio, Anna Rastner content director Bauer Media Group.
Årets Läsaraffär
Omni
Omni har kreativt kombinerat det demokratiska uppdraget med att driva affären. Där de båda har samverkat har det gett tydliga affärsmässiga resultat, främjat det demokratiska samtalet och samtidigt fördjupat kunskapen kring EU-valet. I detta arbete har de skapat ett mervärde i sitt innehåll som människor vill betala för.
Lerums Tidning
Genom att jobba tvärfunktionellt har de kunnat växa i sin del av Sverige. Fokus på det lokala och på att få in yngre läsare, med nyheter som ibland ligger långt ifrån de rubriker som de stora medierna kan stoltsera med. Genom en djup förståelse för läsarnas beteende och behov, datadriven strategi och kontinuerlig optimering lyckas Lerums Tidning ta plats på den lokala mediescenen idag och imorgon.
Sportbladet
Genom att vara sin publik och dens intresse trogen, växer man med sin egen affär men hjälper även affären i stort. När de tar sin nisch på allvar och gräver djupare än att bara säga hur matchen slutar, så skapar de ett mervärde för sina läsare. På det finns en kreativ mix av kanaler, poddar, video och text. En strategi som känns långsiktig och lönsam.
Årets Annonsaffär
Stampen Media
Att ta sig an sin annonsutmaning genom att förstå helhetsaffären gör man upplevelsen bättre för både läsare och annonsörer. Det är inte en enskild kampanjaktivitet, utan ett sätt att se på sin affär för att skapa bättre förutsättningar. Genom ett dynamiskt arbete med annons- och prenumerationsaffären skapas möjligheter att växa i båda delarna. Stampen Media visar att det finns lösningar genom att se till helheten.
Aftonbladet Rockbjörnen
Att skaka liv i en 45-årig björn kräver mod, självförtroende och nytänkande. Genom att vitalisera och våga göra om i grunden erbjuds en upplevelse för läsarna och publiken, som blir mer attraktiv för annonsörer. Detta smittar av sig på övriga annonsprodukter i portföljen och det fysiska eventet blev både video, text och innehåll i organiska kanaler, som visar på ett 360-tänk i hur man tog sig an utmaningen.
NWT Media
NWT Media tar ett helhetsgrepp i annonsaffären och visar att man genom förbättringar i flera delar av verksamheten kan nå till en ny plats. Ibland behöver man ”kill your darlings” för att få den förändring man eftersträvar. Ett kraftfullt och modigt omtag påvisar både snabba resultat och en långsiktig potential.
Jury Årets Läsaraffär och Årets Annonsaffär: Gruppordförande Kenneth Danielsson vd IAB Sverige, Niklas Bondesson docent marknadsföring Stockholms Universitet, partner NoA Consulting, Johnny Lindqvist marknadschef TV4, Madeleine Thor vd Institutet för reklam- och mediestatistik.