Debatt om drevjournalistik Mer tid ger färre drev
– Drevjournalistik och grävjournalistik blandas ofta samman. På många redaktioner saknar journalisterna tid att ta reda på hur det egentligen ligger till. Hade vi mer tid skulle vi inte få så många drev.
– Drevjournalistik och grävjournalistik blandas ofta samman. På många redaktioner saknar journalisterna tid att ta reda på hur det egentligen ligger till. Hade vi mer tid skulle vi inte få så många drev.
Det sa Björn Häger, reporter på Ekot och ordförande i Föreningen Grävande Journalister, när drevjournalistiken diskuterades på Mediedagarna i Göteborg.
Häger sekonderades flitigt av Jan Josefsson, reporter på Sveriges Televisions samhällsredaktion, som underströk att massmedierna i dag är en del av makten.
– Det personliga ansvaret för vad vi skriver eller sänder kan försvinna i hetsen att vara med där alla andra är. Vi missar nyanser och andra relevanta fakta. Det blir som ett svart hål där alla tror att de är rätt ute. Sätter vi inte en gräns kommer vi att gynna dem vi är satta att granska.
Mats-Eric Nilsson, nyhetschef på Svenska Dagbladet, saknade en djävulens advokat på redaktionerna:
– Någon måste hela tiden hejda fartblindheten och fråga oss andra – vad är det egentligen som är så upprörande? Vad är grejen?
Han menade också att de som följer upp en uppgrävd historia sällan har samma fakta. Men tidspressen och rädslan att inte ”vara med” gör att man ändå går ut med det man har.
– Och så får den så kallade grävande journalistiken dåligt rykte.
Björn Häger drev också tesen att 100-lappen är enklare att göra en story av än 100 miljoner. En månads grävande om den borgerliga regeringens behandling av konsultuppdrag renderade några få uppföljningar, men en halv dags koll av Per Unckels reseräkningar blev en kioskvältare.
– Ju enklare det är, desto större blir historien. Och drevets dramaturgi blir som en Hollywood-film – med en hjälte, ofta en privatperson som är illa åtgången, och en bov, ofta en myndighet eller ett företag.
Debattledaren Pelle Bergendahl hade hämtat dagens bov Rolf Köhler från Jordbruksverket med anledningen av att verket låtit skjuta några kor som inte registrerats i vederbörlig ordning.
Köhler tyckte att det var närmast omöjligt att få ut sitt budskap, en motbild mot den som presenterats, den att korna sköts för att de saknade en lapp i öronen (beviset på att de var registrerade) men trots att de var friska.
PR-konsulten Jerry Bergström gav Rolf Köhler rådet att man inte skulle ha skjutit korna men sade dessutom att det gäller att förbereda sig noga och lista ut vad som kan hända när man vidtar olika åtgärder.
– Man ska fråga sig vilka kriser och konflikter man kan hamna i och agera trovärdigt efter dem.
– Du menar att ge intrycket av att vara trovärdig, replikerade Jan Josefsson snabbt från sin kant.
Björn Häger återkom till redaktionerna och deras resurser:
– Vi måste bli bättre på att intervjua. I dag är fler och fler makthavare medietränade.
– Och vem tror du står för den träningen, undrade Jerry Bergström. Åtta av tio medietränare är journalister. Dessutom älskar ni journalister att intervjua varandra.
– Och många av er vandrar ut och in i olika roller som journalister, pressombudsmän och informatörer. Det skadar er trovärdighet.
Pelle Bergendahl sammanfattade debatten med att drev är dålig journalistik men att det ofta börjar med en välunderbyggd artikel som krävt mycket undersökande arbete.