Gå direkt till textinnehållet

Digitalt annonstapp när annonsörer skyr corona

Brittiska tidningar riskerar att förlora 50 miljoner pund i digitala annonsintäkter, trots rekordtrafik. Orsaken: annonsörer vill inte synas intill rapportering om coronaviruset.

The Guardian rapporterar om brittiska tidningars svårigheter att tjäna pengar på den stora efterfrågan på nyheter som coronakrisen fört med sig.

Rekordtrafiken till många sajter är svår att omsätta i annonsintäkter eftersom många annonsörer svartlistat ord som corona och Covid-19. De vill inte ha sina annonser intill rapportering om pandemin.

Fortsätter pandemin och den intensiva nyhetsbevakningen i tre månader till beräknas den totala förlusten för brittiska tidningar bli 50 miljoner pund, enligt vd:n för den brittiska branschorganisationen Newsworks, rapporterar The Guardian.

Annons Annons
Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler