DN går mot bästa resultatet på 20 år
Trots pandemi och annonsras går Dagens Nyheter mot ett av sina bästa ekonomiska resultat på hela 2000-talet. Huvudanledningen är det stora tillflödet av nya prenumeranter.
När Journalisten når Peter Wolodarski har han precis avslutat en redaktionell kickoff på tidningen, där han bland annat berättat att de ska rekrytera tio nya journalister.
Dels handlar rekryteringarna om vakanta tjänster, men det är också en utökning med ungefär sju stycken, alla på heltid.
– Det är en stor satsning. Vi har inte berättat på kickoffen idag vilka tjänster det handlar om, men det jag kan säga är att det kommer mer information under hösten. Vi diskuterar detaljerna med klubben just nu, säger Peter Wolodarski.
Anledningen till satsningen är till stor del de goda ekonomiska tiderna som tidningen upplever just nu, trots corona och annonsras.
Dagens Nyheter går mot sitt bästa ekonomiska resultat på hela 2000-talet, avslöjar Wolodarski.
– När pandemin bröt ut blev vi väldigt oroliga då vi såg framför oss att tappa stora annonsintäkter, vilket vi också har gjort, även om vi kanske tappar mindre än andra. Men det vi inte räknade med var att vi skulle få en historisk tillströmning av prenumeranter. Paradoxalt nog går DN mot ett av sina bästa resultat under 2000-talet, om vi ser till helåret, säger Peter Wolodarski.
Ett annat skäl till satsningen är strategin, som tidningen har haft under flera år, nämligen att satsa på läsarintäkterna.
– Vår strategi är journalistiken. Man kan inte sälja prenumerationer om man inte har ett tillräckligt bra innehåll. Många andra mediehus pratar om content och annat, men vi pratar bara om journalistiken.
Även när det gäller antalet prenumeranter så får man gå tillbaka till slutet av 90- eller början av -00 talet, för att se liknande resultat som nu.
Under våren har DN också fortsatt att delvis låsa upp sajten, samt gå ut med breda erbjudanden om gratisprenumerationer.
Som mest hade de över 370 000 prenumeranter i våras, nu har det sjunkit ned till 350 000.
250 000 av dem är digitala prenumeranter medan printprenumerationerna uppgår till ungefär 150 000 stycken. Användare med papperstidningen har också möjligheten att läsa digitalt.
– Vi rekryterade många nya under våren, bland annat de som fick testa på gratis. Sedan dess har vi haft en del avhopp, men det är helt förväntat. Vi upplever väldigt positiva effekter av att låsa upp sajten då många blir betalande.
Hur ser strategin ut i detalj framåt?
– I princip har vi samma strategi som vi haft ett tag nu, men om vi gör någonting nytt är det att fokusera än mer på de digitala prenumerationerna, på utvecklingen av produkten, och affären med kringaktiviteter. När vi lyckas bra med digitala prenumerationer ser vi att det gör en stor skillnad för hela affären hos oss.
Peter Wolodarski tror inte att merparten av den stora annonskakan som har försvunnit under pandemin kommer tillbaka.
Här och nu avgörs det för många mediehus. Klarar man den här tuffa omställningen så har man chanser att överleva, menar han.
– Jag tror inte man ska räkna med stigande annonsintäkter framåt, det är för optimistiskt. Snarare räkna med att de kommer fortsätta gå ned, även om det inte blir med 20 till 30 procent som vi har sett nu. Annonsaffären kommer inte vända det här för mediehusen, säger Wolodarski.
Kommer ni fortsätta låsa upp sajten?
– Vi har gjort det under en tid, inte minst under dramatiska nyhetshändelser. Jag ser på det som att vi nästan har ett public service-uppdrag eftersom vi är en aktör som så många söker sig till för information. Men det är också en bra möjlighet för oss att hitta nya användare, som vi inte kommer i kontakt med annars.