Gå direkt till textinnehållet

DNs mediesida kan utvecklas till bilaga

Dagens Nyheter publicerar sen ett par veckor en sida med fokus på nyheter inom mediebranschen. Slår projektet väl ut kan det bli tal om en hel bilaga för mediebranschen.

Dagens Nyheter publicerar sen ett par veckor en sida med fokus på nyheter inom mediebranschen. Sidan publiceras tisdagar.

– Det är en intressant samhällssektor där det händer mycket, säger Christian Palme, redaktör för mediesidan. Efter det att etermediernas monopol bröts har vi fått många nya, oberoende medier och nya distributionsformer.

DNs annonsavdelning har insett av medierna utgör en stor marknad.

– Tanken är att vi så småningom när vi får upp annonsvolymen ska starta en särskild bilaga med platsannonser inom mediebranschen, säger Lars Johansson på DNs annonsavdelning.

Han tänker sig en motsvarighet till de annonsbilagor som DN nu ger ut på torsdagar och söndagar. Mediebilagan, ska enligt planerna i likhet med den nya mediesidan ges ut på tisdagar och ha en redaktionell öppning. DN hoppas få platsannonser inom mediebranschen i vid bemärkelse: journalister inom press och etermedier, reklamfolk och annonssäljare.

Tidigare DN-satsningar på en mediesida har lagts ner. Men Lars Johansson tror på den nya satsningen och säger sig redan ha märkt ett positivt gensvar och en tillströmning av annonser.

– Vi har ett halvår på oss att visa vad vi går för, säger han.

hl@sjf.se

Annons
Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.