DNs platsannons blev nyhetsartikel – i DN
Är det verkligen en riksangelägenhet att Dagens Nyheter söker en ekonomireporter? Det verkade tidningen tycka, som vinjetterade sin egen platsannons som en Sverigenyhet. ”Ett misstag”, säger DNs redaktionschef Anna Åberg.
Den 30 december publicerade Dagens Nyheter en jobbannons för tre tillsvidareanställningar på redaktionen i Stockholm: en ekonomireporter, en livereporter och en webbredaktör. Men annonsen vinjetterades som en Sverigenyhet och fick ingen annonsmärkning. I artikeln finns dubbla länkar till ansökningsformulär hos Jobylon samt en faktaruta om kvalifikationerna för tjänsterna, med sista ansökningsdag i söndags.
Efter att Journalisten tagit kontakt med DNs redaktionschef Anna Åberg med frågor om inte annonsen borde annonsmärkas och om det inte är viktigt att markera skillnaden mellan annonser och nyhetsartiklar har vinjetten ändrats från ”Sverige” till ”DN”, men platsartikeln saknar fortfarande annonsmärkning.
”Jag tror att det är tydligt för läsarna att det inte är en nyhetsartikel. Det är ett misstag att texten låg med Sverige-vinjett, det är nu ändrat”, skriver Anna Åberg i ett mejl till Journalisten och tillägger:
”Vi är väldigt glada att vi kan anställa journalister i det läge som branschen befinner sig i.”