Dubbel kritik mot kommun för hanteringen av allmän handling
En journalist fick vänta 2,5 månader på kommunala handlingar och då hade hälften av de begärda handlingarna försvunnit.
Tekniska nämnden i Södertälje kritiseras av Justitieombudsmannen (JO) som slår fast att handläggningen var för långsam och att det är oacceptabelt att hälften av granskningarna aldrig återfanns.
Journalisten begärde den 28 november 2023 att få del av alla motpartsgranskningar som hade gjorts avseende köpare av kommunal mark sedan 2020. Den 11 december fick han svaret att det skulle göras en sekretessprövning. Den 10 januari påminde han om att han fortfarande väntade på svar. Den 19 januari fick han beskedet att frågan var komplex och hade gett upphov till interna diskussioner. Den 19 februari lämnades några av handlingarna ut, i maskat skick. ”Jag konstaterar att handläggningen inte har uppfyllt tryckfrihetsförordningens skyndsamhetskrav”, skriver JO i sin bedömning.
Dessutom hade hälften av handlingarna försvunnit och kunde inte lämnas ut.
”Nämnden har redogjort för att den har haft stora svårigheter att ta fram de efterfrågade handlingarna. En del av handlingarna har nämnden över huvud taget inte hittat. Nämnden har uppgett att det beror på att motpartsgranskningarna inte hade hanterats enhetligt eller i enlighet med gällande rutiner för diarieföring. Det har inte kommit fram annat än att det har funnits en skyldighet för nämnden att registrera och bevara dessa handlingar. Att handlingarna då inte har gått att ta fram vid en begäran om utlämnande är naturligtvis oacceptabelt med hänsyn till offentlighetsprincipen och allmänhetens rätt till insyn”, skriver JO i bedömningen.
JO konstaterar att nämnden ska kritiseras både för den bristfälliga hanteringen och den långsamma handläggningen.