Gå direkt till textinnehållet

Efter 111 år – Kooperativa Förbundet vill sälja tidningen Vi

Tidningsbolaget Vi Media är ute på marknaden, meddelar ägaren Kooperativa Förbundet i ett pressmeddelande. Tidningen Vis nytillträdde chefredaktör Markus Wilhelmson ser det som naturligt steg i ägarens renodling. ”Överraskande att vi har fått vara kvar så pass länge.”

Efter 111 år som medieägare vill nu Kooperativa Förbundet sälja Vi Media. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Journalisten har sökt Kooperativa Förbundets finanschef och ansvarig för ägandet av Vi Media Thomas Svensson för frågor kring beskedet. Han återkommer med en kommentar via Kooperativa Förbundets presstjänst.

”Vi vill vara öppna med processen framåt, både för medarbetarna på förlaget och mot eventuella intressenter. Vår erfarenhet är att det är bäst att delge så mycket information som möjligt när man går igenom en förändring”, skriver han.

Annons Annons

Affären ska vara klar senaste sista december 2025.

”Processen påbörjas nu för att finna en lämplig köpare. Det är viktigt för KF att hitta rätt ägare till Vi Media, och därför kommer det finns en väl tilltagen tidsram för försäljningsprocessen. Målsättningen är att Vi Media ska få en långsiktig ägare där verksamheten kan fortsätta och utvecklas vidare. Vår förhoppning är att det finns en lämplig intressent som kommer ta över bolaget”, skriver Thomas Svensson.

Beslutet att sälja medieverksamheten motiveras med att Kooperativa Förbundet vill fokusera på kärnverksamheten, som är matbutikerna under varumärket Coop. Redan tidigare har bokförlaget Norstedts och Akademibokhandeln sålts.

Vi Media ger ut Tidningen Vi och Vi Läser och arrangerar event och resor och erbjuder även uppdragspublicering. Tidningen Vi har kommit ut sedan 1913, då med namnet Konsumentbladet. Sedan 1937 har den haft namnet Vi.

Vi:s nya chefredaktör Markus Wilhelmson tillträdde vid årsskiftet, men har jobbat på tidningen under flera år. Han visste om att Kooperativa Förbundet hade beslutat sig för att sälja tidningarna när han tillträdde, säger han.

– Kooperativa Förbundet har varit en otroligt långsiktig och bra ägare för tidningen. Men samtidigt är det inte så överraskande med tanke på att man successivt avyttrat verksamhet. Ska man vara lite krass har det varit överraskande att vi har fått vara kvar så pass länge, säger han och lägger till:

– Det är en stor omställning och vi får se nu vem som blir ny ägare.

Har du några krav på de nya ägarna för att du ska vilja vara kvar som chefredaktör?

– Jag har inte riktigt kommit så långt i min tankebana. Det som har sagts är att KF vill hitta en ägare som rimmar med tidningens värderingar och som är långsiktig. Vi har varit redaktionellt oberoende. Min övertygelse är att den typ av ägare som kommer att ta över respekterar det.

Under senaste åren har Vi gjort en digitaliseringsresa. Markus Wilhelmson framhåller att det borde stärka Vi:s framtidsutsikter.

– Vi är glada att vi har gjort den förflyttning vi har gjort. Vi var sent in i digitaliseringen, men under den senaste åren har vi gjort mycket. Hade vi stått kvar med enbart print hade det nog varit svårare att hitta en köpare, säger han.

Vi Media har gjort minusresultat under de senaste åren. Det är dock en medveten strategi som hänger ihop med hänger ihop med stora investeringarna i en digital plattform, säger Markus Wilhelmson.

Enligt finanschefen Thomas Svensson är årets resultat inte klart än.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler