Elisabeth Ohlson: ”Mina bilder går inte att visa längre”
Fotografen Elisabeth Ohlson tvingades tillfälligt stänga sin utställning i Stockholm på grund av hundratals hot efter att hon lagt ut en bild på Lars Vilks på Facebook.
Elisabeth Ohlsons utställning ”DEMONtör – med rätt att raljera” på Sergelgatans konsthall öppnade i måndags. På tisdagseftermiddagen tvingades Ohlson stänga ned utställningen efter att en stor mängd hat och hot rullat in efter att hon publicerat en bild hon tagit på Lars Vilks på sin Facebooksida.
En av hennes bilder på Vilks var även beställd och iordninggjord för att hängas i konsthallen, men det blev säkerhetsmässigt omöjligt.
Torsdag lunch öppnade konsthallen åter, och Elisabeth Ohlsson var på plats i lokalerna. Hon berättar att hon inte förstod innebörden i hoten, där de flesta var på arabiska och riktade mot den avlidne Lars Vilks.
– Men jag har hållit på så länge och stängde ned för att hinna tänka ut: vad kan hända här i Stockholm, hur ser det ut?
Hot är hon van vid alltsedan utställningen Ecce Homo, som visades för första gången 1998 och porträtterade Jesus bland homosexuella och transvestiter. Men tidsandan har förändrats, menar Elisabeth Ohlson.
Hon pekar runt sig i konsthallen, där hon samlat sina mest kontroversiella verk. Här finns ”Nattvarden” ur Ecce Homo, den medialt omskrivna ”Kungamiddagen” och ”Snille & smak”, ett satirkollage där Horace Engdahl ses slicka en halvnaken Kulturprofilens stövel.
– Det går inte längre riktigt att visa sådant här. Egentligen var det lättare för 25 år sedan, när jag gjorde Ecce Homo. Även om ämnet var känsligt, med bombhot och så, kunde medier ändå publicera bilderna. Men om man gör sådana här bilder idag kan man inte visa dem, säger hon.
– Jag är väldigt intresserad av yttrandefrihet och bilder som är utanför normen. Min tes var lite att samla ihop mina ”värsta” bilder, de som är svåra att visa, för att visa det vi inte får se längre.
Vad beror den här utvecklingen på?
– Det finns flera förklaringar. Om vi tar ett enkelt exempel, i början när vi inte fick publicera [naken-]konst från 1700-talet på Facebook så skrek vi alla. Nu skriker inte så många längre, vi maskerar bröstvårtor. Samtidigt som det händer, har hela samhället blivit prydare. Det kom mycket efter Muhammedkarikatyrerna, då blev det tyst.
Att hon bjuds in att göra en utställning i Stockholm är mycket ovanligt numera, säger Elisabeth Ohlson. Därför blev hon glad över att få frågan om en veckas utställning på Sergelgatans konsthall.
– En institution har inte budget för säkerheten som krävs. Det här är också en allvarlig fråga.
Utställningen ”DEMONtör – med rätt att raljera” pågår till och med 10 oktober.