Gå direkt till textinnehållet

En majoritet av publicister vill ombilda PON

En majoritet av Sveriges ledande publicister vill ha en Mediebranschens opinionsnämnd i stället för Pressens opinionsnämnd, PON. Det skriver Mikael Bergling, Torbjörn von Krogh och Fredrik Nejman på DN Debatt i dag.

I dag utkommer deras bok 40 år av övertramp – PO/PON 1969-2009. I boken finns en enkät med chefredaktörer/ansvarig utgivare på de 70 största dagstidningarna och 50 största tidskrifterna samt företrädare för 50 tongivande folkrörelser och 25 storföretag.

Författarna konstaterar att av de 72 procent som svarat, vill 62 procent av dagstidningsredaktörerna att PO/PON ombildas till Medieombudsmannen/Mediebranschens opinionsnämnd. Bland tidskriftsredaktörer och bland folkrörelserna är andelen ännu större. De som vill ha ett förändrat system vill bland annat att den nya nämndens verksamhetsområde breddas och tar över delar av den statliga Granskningsnämnden för radio och TVs uppgifter.

Läs hela inlägget här.

Annons Annons

 

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret