Gå direkt till textinnehållet

Epoken annonsfinansierade medier slut

Epoken med annonsfinansierade medier är på väg mot sitt slut, skriver Victor Pickard i The Guardian. Han ser att journalistiken därmed fått en historisk möjlighet.

Modellen med annonsfinansierad journalistik är död, och den var strukturellt fel i grunden. Det menar Victor Pickard i en krönika i brittiska The Guardian. Han menar att det inte heller finns någon annan kommersiell modell som inom nära framtid kan ersätta den. Pickard efterlyser därför att samhället permanent inrättar ett multimediellt, rikstäckande pressystem som skyddas från marknadens svängningar.

"Lokalnyheter, grävande journalistik, kultur och utbildning bör ha samma status som statliga museer, parker, bibliotek och skolor" skriver han och framhåller att dessa alla är institutioner som är nödvändiga för ett friskt demokratiskt system.

"Slutsatsen är att dagstidningar är i kris på grund av sin krackelerande affärsmodell. Vår uppgift är att ta tillvara denna historiska möjlighet att ta bort vinstmotivet från nyhetsarbetet", menar Pickard.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret