Expressen gör om sin sajt: ”Mindre rörig”
Mindre plottriga detaljer och större rubriker och bilder – det möts Expressens läsare av nu. ”Vi har tagit bort en hel del för att det som är viktigt, rubriker, färger och getingar, ska komma fram på ett tydligt sätt”, säger Expressens chefredaktör Klas Granström.
I takt med att sociala medier blir mindre viktiga för att få in läsare till mediehusen så blir den egna sajten viktigare.
– De externa trafikkällorna minskar stadigt. Dels på grund av att publiken väljer mer aktivt vilka sajter de besöker, dels för att de stora plattformarna ofta ändrar sina algoritmer och i omgångar visar ett minskat intresse för nyheter, säger Expressen chefredaktör Klas Granström.
Nu gör Expressen en stor omgörning av sin sajt.
– Sajten är den primära kontaktytan mellan oss och publiken. I dag kommer den absoluta majoriteten av våra läsare direkt in på sajten eller i appen, säger Klas Granström.
Den trogne Expressenläsaren har under den senaste tiden kanske lagt märke till att olika saker steg för steg, byter utseende.
– Det man ser nu är ett första steg av de förändringar som är planerade. Vi jobbar med att uppdatera hela vår digitala upplevelse på alla sajter och appar, säger Klas Granström.
Rundare hörn och mindre detaljer ska få Expressen att locka nya läsare.
Det är ett arbete som pågått en längre tid och som fortfarande pågår. En arbetsgrupp där redaktionen samarbetat med techavdelningen och de kommersiella avdelningarna har arbetat med projektet.
– Det finns både en ambition att förstärka kvällstidningskänslan men vi vill också få in en del nya värden. Vi vill få ett ännu skarpare tabloid-uttryck, med starka kontraster, stora bilder, tydliga färger men samtidigt få till en modernisering som gör sajten lite gladare, varmare och mindre rörig, säger Klas Granström och fortsätter:
– Det fanns många olika moment på sajten, såsom linjer och olika detaljer, som vi tar bort för att det som är viktigt, som rubriker, färger och getingar, ska komma fram på ett tydligt sätt.
Bland annat har bilderna blivit större, artiklarna på startsidan ramas nu in av en vit fond, som också signalerar vilka artiklar som hänger samman, och det har blivit fler runda hörn än tidigare.
– Det är många olika detaljer som ändras för att vi ska uppnå vårt mål.
Förändringarna baseras på undersökningar bland läsarna.
– Vi vill växa, föryngra vår målgrupp och nå fler kvinnor, och då är det vissa saker vi behöver bli bättre på. Alla vet att vi är bra på snabba nyheter, men vi behöver bli mer hjälpsamma och förmedla mer av glädje. Kvällstidningen ska ju vara en mix, och även om världen är väldigt dyster måste vi leverera flera känslor till vår publik, och där kan form och design spela en roll.
Men finns det inte en risk att läsarna inte känner igen sig?
– Det är extremt viktigt att läsarna direkt när de kommer in känner att de har kommit till Expressen. Det som är bra är att vi förstärker det som kännetecknar Expressen, eftersom vi också rensar upp den del i designen. Det är inte så att det ena sker på bekostnad av det andra i den här omgörningen.