Faktasajten Vad vi vet har tagit över Kits sociala kanaler
Faktasajten Vad vi vet har tagit över Kits sociala kanaler. Numera når Vad vi vet drygt 600 000 följare på Metas plattformar Facebook och Instagram, enligt grundaren Per Grankvist. UPPDATERAD
Vad vi vet lanserades på Instagram 2018 av journalisten Per Grankvist för att förklara svensk politik mer begripligt och lättillängligt. På 100 dagar gick kontot från 0 till 23 000 följare. Veckan innan valet tog 120 000 svenskar del av innehållet. På fem år har bolaget expanderat till fler plattformar och har idag tio anställda, vilket nyhetssajten Breakit rapporterat om.
Det var i somras man förvärvade den gamla virala sajten Kits sociala kanaler, och i samband med det blev Kit minoritetsägare i Vad vi vet. Ett köp som fick Vad vi vets följare att mer än trefaldigas.
Grundaren Per Grankvist skriver i ett mejl till Journalisten att man under sommaren slutförde ett arbete med att förtydliga att man är en allmänbildningstjänst, inte ett nyhetsmedium.
”Hos Vad Vi Vet blir man snabbt mer allmänbildad inom breda aktuella ämnen vilket både innefattar förklaringar till varför löven blir röda på hösten och historiken bakom utvecklingen i Israel. Vad Vi Vet är därmed ett komplement till nyhetsmedier som Expressen eller SVT, eftersom vi inte bevakar nyhetshändelser eller förmedlar vad som hänt de senaste dygnet.”
– Sociala medier-landskapet har förändrats en hel del sedan KIT startade med sin ganska banbrytande journalistik som byggde helt på hög organisk räckvidd, så går det inte riktigt att arbeta längre och vi har därför tagit beslutet att fokusera på uppdragsproduktion för kunder som ofta har komplexa kommunikationsutmaningar. Däremot är det fantastiskt att allt det arbete som vi har gjort genom åren journalistiskt inte går om intet – Per Granqvist och hans gäng är helt rätt för att ta stafettpinnen vidare, kommenterar Kits vd Kristina Berg i ett mejl till Journalisten.