Fel att kalla telefonbolag som lurat äldre för skandalbolag
Granskningsnämnden kritiserar Rapport i SVT1 för att man kallat ett telefonbolag för ett ”skandalbolag” i en rubrik. Dock var formuleringen inte tillräckligt allvarlig för en fällning.
I december förra året rapporterade Rapport i SVT1 att två dotterbolag till telefonbolaget Dialect, som fått hård kritik för att ha lurat på äldre onödiga abonnemang, skulle genomgå en företagsrekonstruktion och få lönegaranti av staten. En företagare i 70-årsåldern hade blivit uppringd sju gånger på tre dagar och tackat ja till tio abonnemang, fyra mobiltelefoner och två surfplattor. Dialect sålde på annan person i 70-årsåldern 33 abonnemang samt bland annat högtalare och mobiltelefoner.
I inslaget som sändes i december hade Rapport satt rubriken ”Skandalbolag får statlig hjälp”. Dialect anmälde inslaget som man menade hade flera brister. Granskningsnämnden avfärdar de flesta av anmälarens klagomål, men instämmer i invändningen mot att företaget kallats för ett ”skandalbolag”.
”Enligt nämndens bedömning måste detta i och för sig anses vara en alltför tillspetsad formulering. Inslaget brast i detta avseende i förhållande till kraven på opartiskhet och saklighet”, skriver Granskningsnämnden i sitt beslut. Nämnden anser dock att bristen inte var så allvarlig att det finns skäl att fälla inslaget, utan väljer att i stället kritisera det.