Filter och Situation Stockholm ökar
De flesta tidskrifter har tappat räckvidd det senaste året. Men det finns gott om undantag. Till dem hör Situation Stockholm, Filter och Femina. Affärspressen fortsätter att backa. UPPDATERAD
Magasinet Filter har på ett år ökat sin räckvidd med 29 procent och når nu 103 000 läsare, enligt Orvesto konsument 2013:1. Systertidningen Offside ökar också.
Däremot har nyhetsmagasinet Fokus tappat läsare, 11 000 på ett år, eller minus 16 procent. Också Affärspressen fortsätter att backa. Såväl Affärsvärlden som Privata Affärer tappar med tvåsiffriga procenttal.
Bland de som ökar sin räckvidd finns också DN Världen, Femina, Situtation Stockholm, Faktum, Gård & Torp och Jakt & Jägare, med flera.
– Det är svårt att uttala sig om någon särskild trend, det finns inget segment som utmärker sig för att öka eller minska. Det är mer på titelnivå det skiljer sig åt, konstaterar Tobias Lindberg, omvärldsanalytiker på Sveriges tidskrifter.
Att en majoritet av tidskrifterna tappar räckvidd speglar den allmänna förflyttningen mot en mer digital mediekonsumtion, säger han.
– Det behöver inte vara oroande. Förlagen är duktiga på att flytta över till digitala kanaler. Lyckas man få över både läsare och annonsörer dit är det en positiv sak.