Förbundet drar igångupphovsrättskampanj
Journalistförbundet slår ett slag för upphovsrätten i sin största enskilda satsning under året. – Vi kommer att ordna föreläsningar på de stora utbildningsinstitutionerna, säger Karina Folkesson, som leder kampanjen. På lång sikt hoppas vi att upphovsrätten ska ingå som ett viktigt ämne i läroplanerna.
Journalistförbundet slår ett slag för upphovsrätten i sin största enskilda satsning under året.
Förbundet fick av kongressen år 2000 uppdraget att genomföra en upphovsrättskampanj. Arbetet med den försenades på grund av att förra årets förhandlingar med Tidningsutgivarna kärvade och drog ut på tiden.
Nu har emellertid en projektgrupp ledd av frilansen Karina Folkesson tillsatts. I gruppen ingår Karin Sjöberg och Urban Brådhe från förbundsstyrelsen tillsammans med Olle Wilöf, Petra Jankov och Leif Palo från förbundskansliet.
Vill få in upphovsrätten i läroplanen
Kampanjen vänder sig till Journalistförbundets medlemmar och till opinionsbildare och utbildningsinstitutioner.
– Vi kommer att ordna föreläsningar på de stora utbildningsinstitutionerna, säger Karina Folkesson. På lång sikt hoppas vi att upphovsrätten ska ingå som ett viktigt ämne i läroplanerna.
Journalistförbundets vice ordförande Arne König påpekar att de senaste avtalsförhandlingarna skapade en del öppningar för hur förbundet och arbetsgivarna kan komma vidare om upphovsrätten.
– Insikten växte också hos Journalistförbundets medlemmar under förhandlingarnas gång, säger han. Tidigare gjordes till exempel inte en så tydlig koppling mellan upphovsrätt och demokrati.
Han pekar på risker med att journalister mister kontrollen över var deras verk hamnar och hur de manipuleras. Om så sker undergrävs förtroendet för medierna och allmänhetens tilltro till journalistiken och därmed försvåras också det offentliga samtalet.
Kostnaden för upphovsrättsprojektet, som pågår fram till kongressen i höst, beräknas bli runt en miljon kronor.
hl@sjf.se