Förbundet och TU välkomnar förslag på sänkt digitalmoms
EU-kommissionen föreslår att medlemsländerna ska ha samma moms på digitala tidningar som på papperstidningar. Något som uppskattas av Journalistförbundet och branschorganisationen TU.
EU-kommissionen har föreslagit olika åtgärder för att stödja e-handel inom unionen. Kommissionen föreslå bland annat att det ska vara samma moms på digitala tidningar och e-böcker som på tryckta tidningar. I dag är momsen på tryckta tidningar 6 procent, medan den är 25 procent på digitala.
Journalistförbundet och TU välkomnar EU-kommissionens förslag och ser nu fram emot att arbeta med riksdagen, regeringen och EU-parlamentet för att få en ny momsreglering för digitala medieprodukter.
"Det är glädjande att det äntligen börjar hända något i denna fråga. Det är nu av yttersta vikt att denna föreslagna förändring också blir verklighet omgående, och jag förväntar mig att regeringen nu vidtar snabba åtgärder," säger Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling i ett uttalande.
”Det här har vi jobbat aktivt för i flera år. Och vi är verkligen glada över att se ett förslag som gör det möjligt för medlemsstaterna att tillämpa reducerad moms för medieutgivares digitala produkter, på samma sätt som i dag gäller för tryckta tidningar och böcker”, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU, i ett pressmeddelande.
I pressmeddelandet skriver TU att man bedömer att en reducerad moms kommer att stärka svenska medieutgivare att investera i digitala marknadssatsningar.
”En sådan reform skulle ge ett riktigt politiskt erkännande av betydelsen av en demokratisk press, såväl tryckt som digital – och det vid en tidpunkt då det behövs mer än någonsin,” säger Per Hultengård, chefsjurist TU och ordförande för samarbetsorganisationen News Media Europes arbetsgrupp för digitala momsfrågor.