Gå direkt till textinnehållet

För första gången: UR fälls för otillbörligt gynnande

UR har otillbörligt gynnat ett norskt klädföretag. Det är första gången som UR fälls för att ha brutit mot bestämmelsen, enligt Granskningsnämnden

Ett avsnitt av den norska serien Konsumtionschocken, som samproducerats av YLE, NRK och UR, besökte programledaren ett företag som hyr ut kläder. Besöket var ett sätt att illustrera ett alternativ till hur den norska militären använder sina kläder. 

I programmet visades företagets varumärke flera gånger. Bolaget presenterades också av programledaren, som även deltog när bolagets produkter testades. Klädmärket säljs i svenska butiker, men de erbjuder inte uthyrning av kläderna i Sverige. Enligt anmälaren var det frågan om otillbörligt gynnande av, alltså reklam för, klädbolaget. 

UR menar att bolagets logga på kläderna var liten och aldrig i fokus. Programledaren sa heller inte något positivt om bolaget när det presenterades.

Annons Annons

”UR vill framhålla vikten av att, i ett folkbildningsprogram, på ett tydligt och konkret sätt visa alternativa lösningar på hållbar utveckling. En viktig del av detta är återhållsam och cirkulär konsumtion av kläder och textiler vilket är helt i linje med programmets ämne. Exponeringen av varumärket innebar därför inte ett gynnande som gick utöver vad som får anses vara motiverat av informationsintresset”, skriver URi sitt försvar. 

Men Granskningnämnden menar att, även om det kan finnas intresse att visa upp nya typer av affärsmodeller, så gick mängden positiv information om bolaget utöver vad som skulle varit motiverat. Därför fälls inslaget.

Granskningsnämnden kommer inte att kräva en särskild avgift av UR, då det är första gången som kanalen fälls för att ha brutit mot den här bestämmelsen. 

Fler avsnitt