Fotbolls-VM största sportsatsningen för TV4
VM i fotboll blir TV4s hittills största satsning på ett idrottsevenemang. Kanalen skickar ett 20-tal medarbetare till Tyskland.TV4 och Sveriges Television sänder vardera 32 matcher från VM. Kanalerna har kommit överens om att inte sända matcher mot varandra, men har studioprogram som går samtidigt.
VM i fotboll blir TV4s hittills största satsning på ett idrottsevenemang. Kanalen skickar ett 20-tal medarbetare till Tyskland.
TV4 och Sveriges Television sänder vardera 32 matcher från VM. Kanalerna har kommit överens om att inte sända matcher mot varandra, men har studioprogram som går samtidigt.
För TV4 innebär VM-bevakningen en av de största satsningarna över huvud taget på ett evenemang. Kanalen har två kommentatorsteam på plats i Tyskland. I Stockholm leder Ola Wenström ett studioprogram med hjälp av expertkommentatorerna Magnus Hedman och Hasse Backe.
Förutom direktsändningarna går matcherna i repris i TV4+ och TV400. Även TV4 Fakta kommer att ge plats för fotboll och tv4.se satsar på att bli Sveriges ledande fotbolls-sajt. Dessutom kan man via TV4 abonnera på målmeddelanden via sms på mobilen.
bryt
För en kommersiell kanal som TV4 är det viktigt att visa turneringen.
– I hela världen drar VM i fotboll åtta gånger fler tittare än OS, säger Per Nunstedt. Det pågår längre än OS. För svensk publik är det bra att VM går i Europa eftersom sändningstiderna passar oss.
Även SVT satsar stort, något större än 2002, och skickar 22 medarbetare till Tyskland. Satsningen är jämförbar med en OS-bevakning.
En sändande enhet, Sverige-bussen (en OB-buss) följer landslaget runt om på spelplatserna i Tyskland. Två reportageteam är ute och bevakar övriga deltagande landslag.
– Vi hänger på när landslaget den 3 juni åker till Bremen. Truppen fylls sedan på vartefter, säger Mathias Engstrand, projektledare på SVT.
Mats Nyström är programledare i Tyskland och Peter Jihde i studion i Stockholm.
bryt
Fotbolls-VM engagerar människor i alla världsdelar och intresset ökar i takt med framgångarna för länder från kontinenter som Afrika och Asien, som tidigare haft svårt att hävda sig i konkurrensen med landslag från Europa och Sydamerika.
Turneringen 2002 i Korea och Japan är TV-historiens hittills mest bevakade evenemang alla kategorier. Sändningarna nådde sammanlagt 28,8 miljarder tittare (25 matcher), ett rekord som sitter löst efter VM i Tyskland i sommar.
Enbart finalen 2002 mellan Brasilien och Tyskland sågs av en miljard tittare. I Sverige såg nästan två miljoner finalen, men högsta tittarsiffran här noterades för kvartsfinalen mellan Sverige och Senegal: 2,6 miljoner.
bryt
Årets VM, som börjar den 9 juni, bevakas av 5 100 ackrediterade journalister, av dem är runt 100 svenska. Utöver det kommer journalister att åka till Tyskland och göra nyheter och kringreportage om livet utanför arenorna. Det kan handla om sådant som att följa fansen och huliganers eventuella härjningar.
hl@journalisten.se