FRÅGAN #1
Kommer Internet att ta annonser från papperstidningen?
Kommer Internet att ta annonser från papperstidningen?
Tommy Klaar, webbredaktör, Sundsvalls Tidning.
– Javisst, det är klart, till exempel när det handlar om platsannonser. I USA har pengarna börjat flytta runt och i Sverige ser vi redan nu tendenserna.
Krister Berntsson, webbredaktör, Veckans Affärer, Stockholm.
– Jag tror inte att Internet kommer att stjäla annonser från papperstidningen. Annonsering på nätet är ett nytt sätt att marknadsföra varumärken, men annonserna i papperstidningen kommer att vara kvar. Åtminstone hoppas jag det.
Susanna Popova, chefredaktör, Moderna Tider.
– Ja. Utvecklingen kommer att tvinga papperstidningarna att hitta nya lösningar för att ha råd med tryck och distribution. Kanske får man distribuera med reklam eller låta prenumeranterna ta ut tidningen på skrivare.
Håkan Ogelid, redaktionschef, Computer Sweden.
– Hittills har Internet varit en guldgruva för dagstidningar och massmedier. Det beror på att alla som vill sälja något på Internet måste tala om det i massmedierna. Internets marknadsfönster är för litet. Själv ser jag våra webbaktiviteter som papperstidningens bäste vän.