Fyra får gå från Fastighetstidningen
Fyra av de fem journalister på JG Communications som arbetat med Fastighetstidningen sägs upp när Fastighetsägarna byter entreprenör för sin tidning.
En av de uppsagda är tidningens chefredaktör Per-Yngve Bengtsson, som tillsammans med tre medarbetare får gå efter att nästa nummer av tidningen kommer ut strax före midsommar.
Han tycker inte att det finns mycket att säga om uppsägningarna i sig, utan konstaterar bara att det uppstått arbetsbrist och att JG Communications gett de uppsagda hyfsade villkor.
Men Per-Yngve Bengtsson är mycket kritisk mot trenden att organisationer lägger ut sina tidningar på entreprenad.
– Medarbetarna kommer i kläm mellan företagsledning och uppdragsgivare. Redaktionella riktlinjer och journalistiska värderingar hamnar på undantag. Medarbetare som är direkt anställda av en tidningsägare har lättare att stå emot ägarens tillfälliga hugskott och idéer än journalister som i princip jobbar som konsulter.
Per-Yngve Bengtsson har svårt att förstå varför Fastighetsägarna vill byta entreprenör. Uppdragsgivaren har inte framfört några klagomål över tidningen.
Han tycker sig se vad han kallar "en sorglig trend" mot ekonomiskt tänkande och "moderna kommunikationsidéer" hos organisationer.
– Jag tror att de biter sig i svansen. Om Fastighetstidningen på varje sida skriver att "Fastighetsägarna är bäst" och VD skriver ledarna kommer tidningen på sikt att förlora läsarnas förtroende och sin lukrativa annonsmarknad.
Bengtsson är också kritisk mot tidningsägare som håller sig med redaktionella riktlinjer som de inte vill leva upp till och uppdragstagare som glömmer bort dem.
– Det är bättre att de ändrar sina riktlinjer än att de utåt visar upp en falsk fasad.
Fastighetstidningen ska från och med i sommar produceras av tidningsbyrån Intellecta.