Gota Media: ”Inga fler sparpaket”
Gota Medias koncernledning får kritik av Östra Smålands/Nyheternas ledarskribent som menar att bara beskriva dem som "förlustaffärer" inte är korrekt. Ledningen försvarar beslutet med att synergieffekterna som tidningarna har bidragit med till koncernen har blivit allt mindre.
I måndags berättade Journalisten att Gota Media beslutat att lägga ned Östra Småland och Nyheterna, 14 journalister drabbas av nedläggningen.
I en kolumn på Östra Småland skriver den före detta lokalredaktören på tidningen, Håkan Juholt, numera Sveriges ambassadör på Island, att när tidningen dör upphör också samhället.
”Vi blir åhörare i en krympt värld med lägre takhöjd och högt tonläge. En vardag utan ansvar, där skvaller inte skiljs från fakta, där ingen plats finns för ansvarig utgivare och journalistisk kvalitet”, skriver Håkan Juholt.
Peter Akinder, politisk chefredaktör på Östra Småland/Nyheterna är kritisk och menar att ansvaret för tidningarnas utveckling och avveckling är Gota Medias.
”Visst är det korrekt att tidningarna, på bokslutens sista rad, redovisat röda siffror. Men man får inte glömma alla de stora kostnader i koncernen som Östra Småland och Nyheterna har varit med och betalat. Inte heller kan man bortse ifrån alla inköp som tidningarna har gjort av andra inom bolaget. Utöver uppgiften att vara just tidningar så har Östra Småland och Nyheterna bidragit till att ekonomiskt hjälpa exempelvis Barometern-OT att klara sin ekonomi och utgivning. Att bara beskriva tidningarna som förlustaffärer är icke korrekt”, menar Akinder.
I en annan artikel i Östra Småland säger Laila Naraghi, socialdemokratisk riksdagsledamot från Oskarshamn, att de trots partiets minoritetsägande (9 procent) inte har kunnat påverka beslutet.
Östra Småland har givits ut sedan 1928 och Nyheterna startades 1923. När Gota Media tog över 2010/2011 hade man mellan 13 000 och 14 000 prenumeranter. Nu är den siffran nere under 6 000, uppger Gota Medias styrelseordförande Bennie Ohlsson i en artikel i Barometern/OT.
Enligt koncernledningen betyder nedläggningen att resultatet för Marknadsområde sydost förbättras med ungefär fyra till fem miljoner kronor.
Gota Medias vd och koncernchef Boine Gepertz försvarar beslutet i en intervju med Journalisten. Han säger att tidningarna har varit med och delat kostnader för tryck, distribution, administration, digital utveckling och IT med de andra titlarna i koncernen. Det är dock synergieffekter som har minskat under årens lopp.
– Det vi ser nu är att det ekonomiska resultaten för Östra Småland inte motiverar att man är med och bidrar till de de gemensamma kostnaderna längre, säger Boine Gepertz.
Hur länge har siffrorna varit röda?
– Resultatet för Östra Småland har varit på rött hela tiden men det har tidigare kunnat balanseras av att man har varit med och bidragit med synergier. När förlusterna nu ökar igen, och verksamheten är mindre, motiveras det inte längre på samma sätt, säger Boine Gepertz.
– Det tråkiga med beslutet är att det försvinner en röst i debatten och blir färre journalister som granskar makthavare och följer utvecklingen i kommunerna. Men det är inte så att vi lämnar några vita fläckar, Barometern och Oskarhamns-Tidningen finns kvar och har starkare resurser.
Boine Gepertz säger vidare att det inte finns fler planerade sparpaket inom koncernen.
– Där vi vill spara mest just nu är inom distribution. Vi har bildat ett eget distributionsbolag för två år sedan och ser att 2018 och 2019 gör vi stora besparingar där, det ser vi även inför 2020. Det handlar om effektivisering och att ge ut nya produkter, inom e-handel bär vi redan ut paket. Den delen växer just nu, säger Boine Gepertz.