The Guardian skrotar spelannonserna
Brittiska The Guardian följer samma väg som fotbollsmagasinet Offside har gjort i Sverige och säger nej till annonser från spelbolagen.
”Vi menar att vår första prioritet är att göra det som är rätt för våra läsare”, skriver chefen för Guardian Media Group, Anna Bateson, i en krönika i tidningen.
Samtidigt hänvisar hon till en spelindustri som växt explosionsartat i landet, med spelbolag som erbjuder 24/7-spel via appar, och som marknadsförs aggressivt i alla kanaler.
Tidigare har även världens mest penningstinna fotbollsliga, brittiska Premier League, sagt ja till att förbjuda spelreklam på lagens matchtröjor från och med säsongen 2026-2027. Brittiska parlamentet har också förbjudit spelbolagen att marknadsföra sig med hjälp av fotbollsstjärnor och tv-stjärnor.
“Vi tror att det nu är rätt tid att säga nej till alla spelannonser på alla The Guardians plattformar”, fortsätter Bateson.