Hajpade satsningen Kit går i graven
Bonniers journalistiska satsning Kit inlemmas i kommunikationsbyrån Spoon.
Byrån Kit går ihop med kommunikationsbyrån Spoon. Redan idag samsas Kit och Spoon om flera kunduppdrag och en verksamhetsövergång har genomförts under sensommaren, där Kit och Spoon fortsättningsvis utvecklas gemensamt under varumärket Spoon, uppger Spoon i ett pressmeddelande.
Från och med 1 september blir Kits nuvarande medarbetare anställda av Spoon Stockholm. Kits vd Kristina Berg går då på föräldraledighet och avslutar därefter sin anställning.
– Jag är stolt över den imponerande resa Kit har genomgått, där vi har utvecklats från en publicist till en byrå som samarbetar med flera framstående kunder, säger Kristina Berg i en kommentar.
Kit var vid starten 2015 Bonniers storsatsning på ett nytt journalistiskt berättande och startade med 50 miljoner kronor i riskkapital. Kit skulle producera journalistik anpassad för sociala medier och saknade en egen medieplattform.
Bland medarbetarna vid starten fanns bland andra Martin Schori, idag stf ansvarig utgivare på Aftonbladet och Robert Brännström, idag redaktionschef på Ekot.
Den journalistiska verksamheten decimerades under flera år och i januari 2019 flyttade Bonnier Kit till en grupp med kommunikationsbyråer. I september samma år slutade Kit helt med journalistik.