Han tar över Vi – vill ”förnya med varsamhet”
Genom att förvalta det som finns men inte ha för stor respekt för historien och förnya med varsamhet ska tidningen Vis tillträdande chefredaktör Markus Wilhelmson leda tidningen in i framtiden. ”Magasinet är ryggraden inom överskådlig tid” säger han.
Markus Wilhelmson har sedan 2016 funnits på Vis redaktion i olika roller, sedan 2023 har han varit redaktionschef. Från årsskiftet tar han över chefredaktörsstolen efter Unn Edberg som blir vd för LO Mediehus.
– Man blir väldigt ödmjuk av den här historien, 110 år av kvalitetsjournalistik, en massa stora namn som har flimrat förbi. När man läser den antologi som vi gav ut för fem år sedan med de bästa texterna som publicerats i Vi häpnar man över alla fantastiska pennor som har skrivit i tidningen genom åren, och fortsätter att skriva.
Han säger att han inte tror att man ska ändra för mycket på tidningens koncept.
– Det blir en balans mellan att förvalta det som finns men ändå inte ha för stor respekt för historien utan förnya med varsamhet. Det finns exempel i historien där man har greppat efter nya läsare och så glömmer man bort dem man redan har. Vi har en enormt trogen och lojal läsekrets som är smarta så jag tror inte vi ska göra något dramatiskt.
Vi har enligt Markus Wilhelmson gjort en ganska omfattande digital resa under de senaste åren.
– Det har förändrat Vi från att ”bara” vara ett månadsmagasin till att också vara väldigt digitalt närvarande. Nu har vi dagliga publiceringar och det har gjort att vi kan bli mer aktuella, men också att vi har kunnat återaktualisera många av de klassiska Vi-texterna. Finns det till exempel en ny Gunnar Ekelöf-biografi så kan vi publicera en text som Ekelöf skrev för Vi.
Hur går det för den digitala satsningen, inklusive ljud som också är inkluderat?
– Alla våra texter finns som ljud. Vi har haft en jättefin utveckling fram tills lågkonjunkturen kom. Vi kom upp på en platå och har behållit den nivån men inte fortsatt att öka. Vi hade en fantastisk utveckling under 2022, vi hoppas att det kan fortsätta att öka när folk känner att de har råd.
I den digitala satsningen är läsekretsen ungefär tio år yngre än de som läser print.
– Det var lite det vi hoppades på. Det är ju ingen hemlighet att de som älskar sin papperstidning är lite äldre.
Tidningen har fortfarande mycket trafik på sajten men enligt Markus Wilhelmson är det lite svårare att få människor att stanna kvar.
Han menar att en bieffekt av den digitala satsningen är att printläsarna blir lojalare när de märker att de får mycket på sajten också.
Hur ser du på magasinet Vis framtid?
– Jag tror att det är ryggraden inom överskådlig tid. Det är någonting med det taktila och lyxen att kunna öppna ett pappersmagasin som skiljer oss från dagstidningarna där det är lättare att skrota papperet för att man inser alla fördelarna med att faktiskt få alla nyheter i sin mobil eller padda. Men det är många som fortfarande älskar sin papperstidning.