Gå direkt till textinnehållet

Höga ambitioner blev inköpt nöjes-TV

Mångfald, kultur och brett utbud var nyckelord i ansökningarna till digitala TV-sändningar som beviljades i februari 2006. Men programföretagen lever inte alltid upp till ambitionerna.

Mångfald, kultur och brett utbud var nyckelord i ansökningarna till digitala TV-sändningar som beviljades i februari 2006. Men programföretagen lever inte alltid upp till ambitionerna.

För ett år sedan delade Radio- och TV-verket och kulturdepartementet ut nya licenser för digitala TV-kanaler. I ansökningarna angav de sökande företagen generellt höga ambitioner om egenproducerat material, nytänkande, kultur och nyheter.

Stenbecksägda Viasat skrev i sin programförklaring i ansökan om sändningstillstånd för Seniorkanalen/TV6: ”TV6 tar sin utgångspunkt i kvalitetsprogram i alla genrer. (…) Seniorkanalen vill vara i frontlinjen för morgondagens TV, vara först med att våga lämna gamla urvalsprinciper för vad som visas i TV. TV6 vill stimulera till ett positivt engagemang och ett aktivt deltagande. Viasat vill uppmuntra människor i alla åldrar att leva ett aktivt liv. TV6 ska präglas av aktivitet, såväl arbete som fritid. TV6 vill även behandla ämnen såsom hur man som enskild individ kan engagera sig i samhället på olika nivåer för att kunna påverka och göra skillnad i samhället i allmänhet och för andra människor. (…) TV6 ska engagera tittarna och bidra med uppslag för ett aktivt liv, inte bara baseras för passiviserande underhållning.”

Annons Annons

Ett nedslag i tablåerna ett år efter sändstart visar en något mindre imponerande verklighet. TV6-utbudet är totalt dominerat av amerikanska TV-serier, huvudsakligen sciencefiction, deckare och komedier. Till exempel var spelprogrammet Lyckochansen det enda svenska programmet torsdagen den 12 april. Och detta mönster följer övriga dagar i veckan – utbudet består av amerikanska serier och filmer som sänds upp emot 22 timmar per dygn.

Hur stämmer ambitionerna om ”aktivt liv” och samhällsdeltagande med det ni sänder?

– Kanalen är ung, vi gör en resa med den. Vi har mycket kvar att göra innan vi lever upp till ansökningarnas ambitioner. Vi är samtidigt en kommersiell kanal, säger Hasse Breitholtz, VD för TV3 och TV6.

Vad i tablån är aktiverande och samhällsengagerande?

– Det finns detaljer där vi försöker gå åt det hållet, men jag vill försöka undvika detaljer här. Vi har en hel del kvar att göra, konstaterar Hasse Breitholtz.

Aftonbladets TV7/Storstads-TV uppgav i sin ansökan att huvuddelen av Storstads-TVs sändningar ska bestå av egenproducerade program, framför allt nyheter, faktaprogram, underhållning och kultur: ”Mellan nyhetsblocken och reklamen sänds intervjuer med intressanta människor inom politik, samhälle, sport och underhållning.”

Aftonbladet har i dag ett betydande inslag av egna produktioner, bland annat genom nyhetssändningar. Men tablåerna under en normal vardag i april domineras av så kallat feel good-material, nöje, flärd, resor, sex, samlevnad och lättare pratshower. Betoningen på politik och samhälle är klart underordnad.

Men det finns undantag. Ax:son Johnsons stiftelse uppgav i sin ansökan för Axess TV att kanalen skulle ha allmännyttig prägel och bidra till ett närmande mellan vetenskap och samhälle. Ett år senare lever Axess TV, liksom Stenbeckskanalen TV8, väl upp till ambitionerna.

SBS Broadcasting/Kanal 5s nyfödda systerkanal Kanal 9 riktades till en något äldre publik. När den presenterades i ansökan var det med en typtablå dominerad av de dagligen återkommande programmen EU-nyheter och Europa Runt. På vardagarna lades dessutom in en timme av vardera franskt, italienskt, tyskt och brittiskt drama. I ansökan uppgavs att innehållet i hög utsträckning skulle ha ett ”nordiskt och europeiskt fokus genom att visa kvalitativa program från dessa länder.” Kanalen, som nu fått namnet Kanal 9, har ett år efter sändstart mycket lite kvar i tablån av Europa-inriktningen. Torsdagen den 12 april var exempelvis sju av tio unika inslag USA-producerade och tisdagen den 17 april är antalet USA-produktioner åtta av tolv.

– Vi sänder fortfarande Deut­sche Welles engelskspråkiga Europa­pro­gram en gång i veckan, men visst, vi har inte samma Europafokus som först uppgavs. Vi gör tappra försök att bredda oss, men det finns utarbetade rutiner för att köpa material från USA och England och andra utmaningar att köpa från Frankrike, säger Per Lorentz, presschef för kanal 5 och Kanal 9. Han framhåller att programmen på bästa sändningstid till 80 procent är brittiska.

Enligt Lars Marén, ämnesråd på kulturdepartementet, granskar inte regeringen i vilken mån kanalerna lever upp till ambitionerna i ansökningarna.

– Det är inget som vi i regeringskansliet gör efter att tillstånden delats ut. Redan att kulturdepartementet har haft synpunkter på vad programmen ska innehålla fick kritik av dem som ansåg att den dåvarande kulturministern inte skulle bestämma TVs innehåll.

Vilka följder kan det få om kanalerna struntar i sina löften i ansökningarna?

– Tillstånden gäller till den 31 januari 2008 och vi är inte klara med hur de ska hanteras efter det. Ambitionen är att presentera ett förslag före sommaren 2007, säger Lars Marén.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret