Hushållen lägger rekordpengar på nyheter
2020 ökade morgontidningarnas digitala konsumentintäkter med 45 procent, den största ökningen som branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, uppmätt sedan mätningarna startade 2016. Men annonsintäkterna fortsätter att minska.
I ett pressmeddelande kallar TUs vd Thomas Mattsson det för historiska siffror som visar att publiken vill betala för kvalitetsjournalistik i hela landet.
Mattsson siar också att utvecklingen med ökade läsarintäkter i förhållande till reklamförsäljning kommer att fortsätta.
Men den förutsätter att mediehusen inte bara fokuserar på sin egna exklusiva journalistik utan att de också ökar sin räckvidd ”för att locka fler läsare och potentiella prenumeranter till sajter och appar”, uppger han.
TUs statistik visar också att prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen minskar med fyra procent, jämfört med föregående år.
Den samlade tillväxten stannar vid två procent eftersom en stor andel av morgonpressens konsumentintäkter kommer från print.
Morgonpressens annonsintäkter uppgick förra året till 2,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019 års intäkter.