Inget upplagetapp i Göteborg
UPPLAGA I februari introducerades Metro på tidningsmarknaden i Göteborg. Det var upplagt för krig om läsarna.
UPPLAGA I februari introducerades Metro på tidningsmarknaden i Göteborg. Det var upplagt för krig om läsarna.
– Preliminära siffror tyder på att tidningsläsningen i Göteborg totalt sett har ökat, säger JMG-forskaren Ingela Wadbring som håller på att kartlägga Metros effekter på Göteborgstidningarna.
Gratistidningen Metro sprids varje vardag i Göteborg i 80 000 ex. Inför starten var Ingela Wadbring smått skeptisk. Hon trodde inte på samma succé som i Stockholm, bland annat eftersom Göteborg inte har någon tunnelbana.
Men nu bedömer hon att Metro lyckats etablera sig ordentligt. Trots det verkar de andra dagstidningarna inte känna av något större tapp.
– Upplagemässigt tycks förändringarna ganska marginella, uppger Ingela Wadbring.
Jätten Göteborgs-Posten har en långsamt sjunkande upplaga men sedan Metro kom har fallet faktiskt bromsats upp.
Metro har uppmålats som ett hot mot i första hand GT. Vardagsupplagan för GT var i oktober 54 500, en minskning med 3 600 ex jämfört med oktober i fjol.
Men GTs redaktionschef Jimmy Fredriksson tror inte att nedgången har med Metro att göra.
– Vi har mätt GTs försäljning vid de Pressbyråkiosker där Metro delas ut och där har försäljningen inte mins-kat.
Anders Goliger, redaktör på TV 4 Göteborg, tycker att Metro har höjt temperaturen på den lokala nyhetsjakten.
– Deras journalister är jävla ettriga, Metro är bland det bästa som kunde hända Göteborg.
Kenth Andreasson, nyhetschef på GP, håller med.
– Metro är bra på raka nyheter. Vi har tvingats skärpa oss och har bland annat förbättrat diariekollen på myndigheterna. Metro är en garanti för att vi inte slår oss till ro.