Gå direkt till textinnehållet

Jan Helin om SD: Debatt, ja, envägskommunikation, nej

"Jag inte vill bidra till en envägskommunikation som syftar till att föra in en främlingsfientlig agenda". Det skrev Aftonbladets chefredaktör Jan Helin i en chatt på onsdagen som förklaring till att han avvisar Sverigedemokraternas valannonser.

I en chatt med läsarna på Aftonbladet.se förklarade Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör, varför han nekade Sverigedemokraterna att annonsera i tidningen. Motivet till beslutet var för att inte "bidra till en envägskommunikation som syftar till att föra in en främlingsfientlig agenda". Helin framhåller samtidigt vikten av att ta en öppen debatt med SD och tillkännagav att Aftonbladet under morgondagen (fredag) ska ta in en debattartikel från Sverigedemokraterna.

I en tidigare debattartikel definierar Jan Helin och tidningens politiska kommentator Lena Mellin sin publicistiska linje inför valet. Där förklarar de att den bekväma och passiva publicistiska linjen vore att tillåta publicering av annonser som är inom ramen för harmlösa och lagliga budskap.

"Vi menar att den hållningen duckar för en viktig debatt och möjliggör framväxten av en främlingsfientlig agenda i det offentliga svenska samtalet," skriver Mellin och Helin. Detta eftersom partier som SD har dubbla budskap:

Annons Annons

"Det finns en dubbel agenda i Sverigedemokraternas känslofyllda retorik som vi inte vill vara avsändare till, skriver de och framhåller att en sådan passivitet i grannländerna har möjliggjort förskjutningar till förmån för främlingsfientliga partier.

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret