Journalistförbundet firar med mediemässa
Journalistförbundet fyller 100 år i år. Det ska bland annat firas med en stor mediemässa, Mediemötet 2001, i samarbete med Sollentunamässan, den 19-21 oktober. - Vi vill skapa en mötesplats mellan allmänhet och journalister, säger projektledaren Karina Folkesson.
Journalistförbundet fyller 100 år i år.
Det ska bland annat firas med en stor mediemässa, Mediemötet 2001, i samarbete med Sollentunamässan, den 19-21 oktober.
– Vi vill skapa en mötesplats mellan allmänhet och journalister, säger projektledaren Karina Folkesson.
Mediemötet kommer att bestå av debatter, öppna seminarier och en mässdel där alla som arbetar i mediebranschen kan träffa sina läsare, lyssnare och tittare. Utställare på mässan är bland annat TV, radio, medier på webben, tidningar och tidskrifter, organisationer, utbildningsinstitut och byråer.
– Detta blir århundradets viktigaste tillfälle att diskutera journalistik och medier, säger Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén. Vi sammanfattar hundra år bakåt, diskuterar och analyserar dagsläget och ger visioner inför framtiden. Alla som vill vara med i den viktiga mediediskussionen träffas på mässan.
Just nu pågår förberedelserna som bäst. Karina Folkesson avslöjar att seminarierna kommer att handla om allt från utbrändhet och stress till skvaller.
– Vi kommer bland annat att diskutera fint och fult skvaller, vilket uppdrag veckopressen har, om tekniken styr journalistiken, om att byta spår inom journalistiken och framtidens medier.
Några inplanerade föreläsare är Kattis Ahlström. Sveriges Television (om att byta spår), Amelia Adamo. Amelia (om veckopressens uppdrag), Peppe Engberg, Vision, och Karin Lennmor, Svensk Damtidning (om skvaller i medierna).