Journalistklubben: ”Ett dråpslag för Aftonbladet”
Aftonbladet ska spara 100 miljoner kronor och 50 tjänster ska bort, huvuddelen sannolikt redaktionella. ”Det är demoraliserande”, säger Johan Stambro, ordförande i journalistklubben.
På onsdagsmorgonen kom beskedet att Schibsted ska spara 500 miljoner kronor på sin tidningsverksamhet i Norge och Sverige.
Aftonbladet kommer att drabbas hårt. 100 miljoner kronor ska sparas fram till 2021, varav hälften på personalkostnader. 50 tjänster ska bort, enligt det förslag som ledningen lagt. Hur många redaktionella tjänster som berörs är oklart, men det är sannolikt att merparten av personalneddragningen kommer att ske på journalistsidan. På Aftonbladet finns idag cirka 300 journalister anställda.
– Vi har inte sett någon organisationsplan ännu så vi vet inte hur det kommer att slå mot redaktionen. Förhandlingarna inleds i morgon, säger klubbordförande Johan Stambro.
– Det är ett dråpslag för Aftonbladet. Folk har slitit som djur och besökssiffrorna har slagit rekord, och så kommer det här. Luften går ur en. Det är demoraliserande.
Ledningen har meddelat att man kommer att gå ut med ett erbjudande om avgångsvederlag.
– Vi hoppas förstås att det går att lösa med frivillighet, säger Johan Stambro.
Orsaken till besparingen är de minskade annonsintäkterna, framför allt spelannonserna.
Schibsted har inte infört korttidsarbete för någon anställd på tidningssidan. Hade det inte varit rimligt att pröva den vägen först, tycker du?
– Annonsnedgången handlar inte bara om coronakrisen, utan om en vikande annonsmarknad generellt. Vi har inte ställt krav på att man ska införa korttidsarbete. Det här sparpaketet hade kommit i alla fall, coronakrisen har bara skyndat på det, säger Johan Stambro.
Raoul Grünthal, koncernchef på Schibsted Sverige, ser inte heller att korttidsarbete skulle lösa problemen.
– Det här handlar om strukturella förändringar som inte är direkt kopplade till coronakrisen, säger Raoul Grünthal till Journalisten.