Gå direkt till textinnehållet

Kicki Hultin: Kränkande att få reportage nedskuret

TV-journalisten Kicki Hultins kritiska granskning av den svenska kärnkraftsindustrin blev kraftigt omredigerat i sista stund.– Aldrig under mina 19 år på TV har jag varit med om något liknande. Jag känner mig kränkt och har begärt att mitt namn ska plockas bort från reprissändningen, säger hon.

TV-journalisten Kicki Hultins kritiska granskning av den svenska kärnkraftsindustrin blev kraftigt omredigerat i sista stund.

– Aldrig under mina 19 år på TV har jag varit med om något liknande. Jag känner mig kränkt och har begärt att mitt namn ska plockas bort från reprissändningen, säger hon.

Kicki Hultin, välkänd dokumentärfilmare, har för Uppdrag Granskning ägnat ett halvårs tid åt en film om konkurrenshämmande samarbete i den svenska kärnkraftsindustrin.

Annons Annons

Efter Fadime-mordet sköts visningen av filmen upp några veckor och fick en ny sändningstid efter att Kicki Hultin hade åkt på semester.

Kraftig omredigering

Men dagarna före sändning utsattes filmen för en kraftig omredigering, där vinklingen som visar att Vattenfall har en central roll i en kartellverksamhet inom kärnkraftsindustrin togs bort.

– Så här i dag, på 400 mils avstånd, känns det bara för jävligt. SVT slaktatade mitt reportage, säger Kicki Hultin per telefon från Italien.

– Allt det som pekade ut Vattenfalls roll i den svenska kärnkraftsindustrins samarbete är borta. Det enda som finns kvar är historien om konsulterna Lars-Olov Höglund och Lars Lindberg. Skulle jag berätta den historien så hade jag gjort det på ett annat sätt. Men framför allt är det hemskt att det som skulle sägas och som var viktigt, har klippts bort.

Kicki Hultin blev, några dagar före sändning, uppringd av sin redaktör Tomas Bresky och gav godkännande åt några smärre kompletterande förtydliganden i dokumentären. Resultatet blev enligt henne något helt annat än de hade kommit överens om.

“Jag vill inte gå in på detaljer”

Enligt Bresky bör denna fråga dock diskuteras internt:

– Jag vill inte gå in på detaljer, och tycker inte att det ska skrivas om detta i vår facktidning innan vi ens har hunnit diskutera det på redaktionen, säger han.

Tidningen Journalisten har fått ta del av dels en tidigare version av dokumentären, dels den version som sändes i mitten av februari.

I slutversionen har en rad uttalanden från chefer på Siemens och Ringhals samt komprometterande dokument om Vattenfall tagits bort.

I ursprungsversionen finns även en lista som visar att ABB får 90 procent av beställningarna i den svenska kärnkraftsindustrin. Listan har tagits bort i den kortade slutversionen.

Vill inte berätta om arbetsprocessen

Thomas Lundkvist, som är ansvarig utgivare för Uppdrag Granskning, framhåller att det är naturligt att redigeringen sker i samråd med redaktionen och att han som ansvarige utgivare tar del av denna process:

– Jag tänker inte berätta om den interna arbetsprocessen och kan inte kommentera versioner som inte har sänts och som jag inte är ansvarig för. Jag kan bara säga att vi måste göra flera typer av bedömningar före sändning, dels om det som visas är hållbart, dels om det får plats tidsmässigt, dels om det är problematiskt berättartekniskt.

– Som ansvarig utgivare måste man ständigt göra sådana bedömningar, speciellt eftersom vi på Uppdrag Granskning anser att vi är en av de tyngsta journalistiska produktionerna i landet och därför måste ställa höga krav på materialet, fortsätter Thomas Lundkvist.

“Berättarteknik en subjektiv fråga”

Kicki Hultin finner det å sin sida obegripligt att hennes program omredigerats, och kan inte begripa vilket skälet skulle vara:

– När det gäller hållbarheten är det ju frågan om en tydlig faktaredovisning. Om en Ringhalschef säger en sak, säger han den. Om vi visar ett brev så står det ju det som står.

– Berättartekniken är en mer subjektiv fråga, och när det gäller den så fungerar det normalt så att när min redaktör har gett klartecken, då kör vi. Utgivarens ansvar är att ta ställning till de rena utgivarfrågorna. Nu kom den bild av kärnkraftsindustrin som skulle ges inte fram. Det var både chockerande och kränkande på ett sätt som jag aldrig varit med om förr, framhåller Kicki Hultin.

pf@sjf.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret