Gå direkt till textinnehållet

Kraftigt annonsras andra kvartalet

Den negativa tillväxten av reklaminvesteringarna i svenska medier var 18 procent under årets andra kvartal, då coronakrisen slog till med kraft.

Det visar nya siffror från IRM som presenterades på ett seminarium arrangerat av Sveriges Tidskrifter idag.

Annonsraset för nyhetsmedier var 28 procent, tidskrifterna tappade 20 procent. Internet var den kategori med minst tapp, sju procent, men det var samtidigt första gången någonsin som den kategorin tappade. 

Journalisten berättade i augusti om mångmiljontappet för dagspressen under covidpandemin.

Annons Annons

Totalt hade dagspressen då förlorat 200 miljoner kronor i annonsintäkter jämfört med 2019, och raset hade accelererat för landsortspressen under sommaren.

IRM spår dock en snabb återhämtning och prognosen är en ökning av medieinvesteringarna redan nästa år. 

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret