”Kvällstidningarna glorifierar alkohol”
”Aftonbladet och Expressen sänder ut ett alkoholglorifierande budskap på sina löpsedlar”. Det hävdar Ungdomens Nykterhetsförbund efter att ha undersökt kvällstidningars löpsedlar under 2003.
”Aftonbladet och Expressen sänder ut ett alkoholglorifierande budskap på sina löpsedlar”. Det hävdar Ungdomens Nykterhetsförbund efter att ha undersökt kvällstidningars löpsedlar under 2003.
– Vintips inför helgen och såpadeltagare i spritfester är vanliga löp som ska locka konsumenter, säger Jessica Sandberg, projektledare för Sanning&Konsekvens som är en mediegranskande webbplats i Ungdomens Nykterhetsförbunds regi.
Sanning & Konsekvens granskade alla Aftonbladet och Expressens löpsedlar under 2003. Aftonbladet hade 174 löpsedlar om alkohol, varav 124 hade ett alkoholglorifierande budskap. Expressen hade 125 alkoholrelaterade löpsedlar varav 61 med ett alkoholglorifierande budskap. Det är 71 respektive 49 procent.
Detta anser Ungdomens Nykterhetsförbund visar på bristande objektivitet.
pf@journalisten.se