Gå direkt till textinnehållet
Saba Kareem, Enas Abdulla Hassan och Ishtar Obaid från Irak har blivit handledda av Anette Nantell, fotograf Dagens Nyheter, och ställer nu sina bildreportage på Stora Nygatan 7 i Gamla stan i Stockholm.
Foto: Tor Johnsson

Kvinnliga fotografer från Irak ställer ut bilder om jämställdhet

Tre kvinnliga irakiska fotografer ställer just nu ut sina bilder på Global Festival som arrangeras av Global Bar Magazine i Stockholm. I Irak finns det inga anställda kvinnliga fotografer. ”Det är tuffa förhållanden och de är motarbetade från alla håll”, säger DN-fotografen Anette Nantell.

DN-fotografen Anette Nantell gjorde en digital workshop med tre kvinnliga fotografer i Erbil. Pilotprojektet föll väl ut och fick finansiering från Svenska Institutet.

Sexton kvinnliga fotografer valdes ut för en utbildning tillsammans med en irakisk fotograf på plats i Irak.

– Först utbildades åtta tjejer i oktober och sedan ytterligare åtta i februari, säger Anette Nantell.

I Irak finns det inga anställda kvinnliga fotografer.

– Det är tuffa förhållanden och de är motarbetade från alla håll. De manliga fotograferna vill absolut inte ha konkurrens av dem på marknaden, det är svårt även för manliga fotografer att jobba där. De kvinnliga fotograferna har det tufft och de får ganska mycket hat på sociala medier.

Bakgrund

Efter ett initiativ från Framing Photojournalism School, verksamma i Erbil i Irak, tillsammans med Global Reporting, startades ett projekt för att vidareutbilda kvinnliga fotografer i Irak. DN-fotografen Anette Nantell gjorde ett digitalt pilotprojekt med en workshop för tre kvinnliga fotografer i Erbil. Testet föll väl ut och fick pengar från Svenska Institutet.

Deltagarna i projektet hade väldigt olika bakgrund.

– Några av dem var väldigt oerfarna, medan en hade blivit anlitad av Reuters och efter utbildningen har utvecklat det ännu mer. Hon jobbar som frilans nu och har fått fler uppdrag från Reuters, säger Anette Nantell.

För att söka till kursen hade flera av kvinnorna lånat kamera och skickat in bilder, vissa visste knappt vad bländare var, berättar Anette Nantell.

– Det var väldigt olika nivå på bakgrundskunskaperna, en del var superproffsiga, en del var amatörer. Det gällde att gå från en basic nivå och berätta hur kameran fungerar, och hur man tar ett enkelt porträtt.

De fick ta bilder på varandra i olika ljusförhållanden, och utmana sig själva.

– En dag fick de gå ut och försöka hitta en människa de aldrig hade träffat förut, och etablera kontakt. Det här jobbet handlar mycket om sociala relationer. De skulle hitta någon som de kunde följa under några timmar och göra en kortare bildberättelse om. Vi diskuterade hur man bygger upp ett reportage och att man ska ha en bra startbild, berättande bilder och en fin slutbild. Det blev en intensivkurs, kan man säga. Och det var en oerhört kunskapstörstande grupp, varje ord jag sa sög de in som svampar.

Som fotoreportage fick alla sexton i uppdrag att skildra temat Female Gender eller jämlikhet mellan könen.

– De tre fotografer som är här i Sverige nu var de som vi i en jury valde ut, som hade de bästa reportagen. Vi hade hoppats på att kunna bjuda hit fler men det här var vad vi hade råd med. Men nu är de här, utställningen ”Att vara kvinna i Irak” på Global Festival som arrangeras av Global Bar Magazine på Stora Nygatan 7 håller på fram till på fredag den 23 augusti.

Anette Nantell säger att utbildningen varit det mest givande hon varit med om.

– Det känns som att jag äntligen har fått ge tillbaka någonting av det jag ”tagit” under alla år. Det är ganska mycket egoism i mitt jobb. Jag hoppas att projektet kommer att utvidgas till andra delar av arabvärlden, det pratas om det redan nu. Det är ett oändligt arbete som aldrig kommer att ta slut, känns det som.

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler