Läs mer Rik som ett troll på idén Läs mer Annonsörerna avgör
Om tre veckor kommer första numret av den gratisutdelade dagstidningen Stockholm News. Tidningen Journalisten fick en timme på sig för att titta på den provisoriska redaktionen och prata med de nyanställda medarbetarna.
Stockholm News: Weiss och Co redo att
Visa framfötterna
Om tre veckor kommer första numret av den gratisutdelade dagstidningen Stockholm News. Tidningen Journalisten fick en timme på sig för att titta på den provisoriska redaktionen och prata med de nyanställda medarbetarna.
En trötthet över kvällstidningsjournalistikens nötta grepp kan anas bland folket på Stockholm News. Och en vilja att komma med något annat. För det är helt klart kvällstidningarna som kommer att bli de främsta konkurrenterna till det nya inslaget i Stockholms tidningsflora.
Bland borrande och skruvande hantverkare i de röriga lokalerna på Sveavägen sitter nyhetschefen Aina Bergvall med gårdagens Expressen framför sig. Hon håller fram ettan, den handlar om kräfttest och hon är inte imponerad.
– Var det här verkligen det bästa ur gårdagens nyhetsström? Det är i alla fall inget vi skulle ha på ettan, konstaterar hon.
Aina Bergvall tycker att kvällspressen var bättre förr och säger att Stockholm News ska bli mindre fixerad vid sensationer, kändisar och konsumentjournalistik för att istället koncentrera sig på klassisk nyhetsjakt.
Frågan är bara om de 12–13 report-rar som befolkar Stockholm News verkligen kan ge kvällstidningarnas mångdubbelt större redaktioner en match att tala om.
Å andra sidan har Stockholm News ett tungt argument inför läsarna; tidningen är gratis. Betänker man sedan att braksuccén Metro har tre skrivande reportrar är det kanske inte helt osannolikt att den något större skaran på Stockholm News ska kunna göra en gratistidning som lockar folk.
Redaktionschefen Jon Åsberg konstaterar att lika sysselsatta som folk är med Metro när de tar tunnelbanan på morgonen, lika tomhänta är hemvändarna på kvällen. De händerna har han tänkt fylla med Stockholm News. Men orkar Stockholmarna med ännu en tidning? Ja, dess journalistik ska få folk att ta emot tidningen, tror Jon Åsberg.
– Vi ska hålla ett seriöst tonläge och vara intellektuellt hederliga, inte låtsas att saker är bättre än vad de är.
Det har ryktats att Stockholm News till stor del bara ska återge nyheter som andra redaktioner tagit fram, en slags eftermiddags-Metro alltså. Exakt vad publikationen ska innehålla får vi inte veta och någon dummy lämnas inte ut.
I ett hörn av lokalen sitter chefredaktören Lars Weiss vid sin dator och är förtegen.
– Jag har lärt mig att inte prata en massa utåt inför nya satsningar. Våra nyheter kommer att tala för sig själva, säger han.
300–400 journalister sökte jobben på den nya tidningen. En av dem är Lina Tenow som tidigare var vikarie på Eskilstuna-Kuriren.
– I första hand sökte jag mig hit för att jag behövde ett jobb. Men ju mer jag hört under våra konferenser, desto bättre tycker jag det verkar. Man betonar att vi ska syssla med seriös journalistik, säger Lina som sitter och trimmar in redigeringsprogrammet.
Har Stockholm verkligen plats för ytterligare en dagstidning?
– Jag tror vi kan fylla en funktion. Det är varken Metro eller kvällstidning vi ska göra.
Reportern Fredrik Sjöshult kommer närmast från Expressen. I avvaktan på skarpt läge pysslar han med att bygga upp dagboken, kontakta källor och liknande.
– Det kliar lite i fingrarna, säger han.
När produktionen går igång lär han få slita. Vid lunchtid är det manusstopp så det blir till att sno på rejält.
– Går jag på en rättegång kan jag sitta där mellan 9 och 11. Sen är det bara hem och randa en timme.
Men han ser också fördelar.
– På Expressen låg vi hela tiden sist i produktionskedjan jämfört med andra medier och man var tvungen att hitta en speciell vinkel på alla nyheter. På Stockholm News är vi före de andra tidningarna så vi kan ha mer av raka, enkla texter.
Fredrik Sjöshult har lämnat ett fast jobb på Expressen. Men det är knappast lönen som lockar.
– Jag skulle haft bättre betalt om jag stannat på Expressen. Att jag sökte mig hit var mer för att det är roligt att vara med och starta något nytt.
Vid bordet intill, bakom lianer av sladdar huserar reportern Irene Sokolow. Även hon är inställd på hård tidspress under de få förmiddags-timmarna innan tidningen går i tryck.
– Det är bara att ringa och skriva som en galning. Men det går att fixa, jag hade ungefär samma villkor på Expressens morgonupplaga.
Irene Sokolow tror att Lars Weiss borgar för att det blir en bra arbetsplats.
– Han har varit chef för Aktuellt, en miljö där det är högt i tak, så jag tror inte att det blir några Stenbecksfasoner.
Ingen vill berätta vad de tjänar men enligt redaktionsledningen har man inte höjt löneläget i Stockholm. Något som skiljer är att alla i personalen fått gratis optioner i företaget. Frågor om ifall optioner inte binder upp journalisterna och gör det svårare för dem att granska den egna verksamheten viftas bort av Lars Weiss.
– Det är bara om företaget gör annan typ av business, som till exempel Hierta Venture på Aftonbladet, som det kan uppstå den typen av dilemman.
Han framhåller att han tycker det är rimligt att journalister som tar risken att ge sig in i ett nytt medie-äventyr också kan få del av ett eventuellt värdeskapande i sitt eget företag. Han kan inte se några integri- tetsrisker med det.
Lars Weiss meddelar att den utlovade timmen har passerat. Det är bara att kryssa ut mellan hantverkare och ouppackade kartonger.
På väg in till Journalistens redaktion passerar jag ett par flickor i 12– 13-årsåldern som står och läser kvällstidningarnas löpsedlar. Både Expressen och Aftonbladet har på löpet att Carola varit med i en bilkrasch.
De båda småflickorna läser högt och skrattar, de verkar tycka att Carola i bilolycka är en rätt mossig grej att sätta på löpsedeln.
Kanske kan Stockholm News bli ett fräschare alternativ.
Rik som ett troll på idén
28-årige före detta Expressenjournalisten Thomas Mattsson kläckte idén till Stockholm News. De 30 000 kronor han satsat i bolaget är idag värda runt 30 miljoner.
För ett år sedan satt Thomas Mattsson mitt i nyhetsströmmen på Expressens redaktion och kämpade med Stockholmsupplagan. Idag titulerar han sig vice VD och är storägare i Stockholm News.
I ett konferensrum i centrala Stockholm står han och ritar skisser över företagsgruppen bakom Stockholm News, precis som vilken annan företagsledare som helst. En ganska stor förändring för en murvel med andra ord.
Om det inte varit för Kuwaitkrisen hade han inte stått här idag.
När Thomas Mattsson var 19 år och jobbade på Enköpings-Posten utbröt kriget mellan Irak och USA. Det var mitt i natten, tidningen var redan i pressarna men Thomas Mattsson råkade vara kvar på redaktionen.
Han och en kollega fick tag i en persondator, satte sig att snickra ihop löpsedlar och väggtidningar som de i gryningen klistrade upp runt om i Enköping.
Expressen fick nys om det ambitiösa tilltaget och värvade honom. Som 24-åring hade han avancerat till biträdande nyhetschef vilket följdes av andra chefsstolar på tidningen.
Under en USA-resa 1996 tillsammans med Expressens redaktionschef Lars Näslund besökte Thomas Mattsson Sarasota Herald Tribune där de skrivande reportrarna även gjorde TV av sina nyheter.
– Journalisterna var i ständig produktion. Jag och Näslund tyckte det vore en smart idé att göra tidning samma dag den kommer ut.
De idéer som spånades fram under USA-resan ligger till grund för det Stockholm News som håller på att växa fram.
Lars Näslund hoppade sedermera av men Thomas Mattsson fortsatte att driva projektet. Han kontaktade medieföretaget OTW, sade upp sig från Expressen och på den vägen är det.
OTW Publishing är störste ägare i Stockholm News. Bland de drivande personerna inom OTW-gruppen finns en rad journalister från Expressen. Exempelvis är VDn för moderbolaget OTW Media, 27-årige Pär Sundberg, före detta vikarie på Expressen.
Trots anknytningen till Expressen kommer Stockholm News knappast att ha något kvällstidningsstuk. Snarare verkar idén ha vuxit fram ur Thomas Mattssons missnöje med sin gamla arbetsplats.
– De senaste åren har Expressen satsat för mycket på konsumentjournalistik på bekostnad av nyheter, tycker han.
Thomas Mattsson säger att han vill göra en saklig, icke-sensationsinriktad tidning. Han ifrågasätter ifall nyheter om båtolyckor och våldtäkter verkligen är vad läsarna vill betala för och låter ana att han har en del åsikter om kvällspressen. Men att kasta skit på sin forna arbetsplats vill han inte, inte ens när han pressas på frågan.
– Jag trivdes bra på Expressen, det vore förmätet av mig att döma ut kvällstidningsjournalistiken, säger han.
Åtminstone på papperet är Thomas Mattsson numera rik som ett troll.
Det har påståtts att ni som startat Stockholm News mest är ute efter att göra pengar.
– Det är helt fel. Vi är ett gäng journalister som dragit igång det här, det är absolut de publicistiska ambitionerna som kommit i första hand.
Thomas Mattsson utmanar nu koncerner som Bonniers, Schibsted och MTG och matchen har redan börjat.
Den dag vi ses har Stockholm News lagt ut sin första nyhet på webben, en historia om att nazister publicerat namn på polisens spanare. Följande dag finns nyheten i bland annat Expressen.
– Staffan Thorsell (Expressens chefredaktör) har kallat Stockholm News för en snylttidning. Jag undrar just vem som snyltar på vem nu, säger Thomas Mattsson smått triumferande.
Han verkar vara inställd på en tuff fight.
Annonsörerna avgör
Annonsörerna avgör framtiden för Stockholm News.
– Innan motsatsen är bevisad tror jag nog att idén har en hygglig chans, säger Christian Bönnelyche, vice VD på Mediabroker.
Mediabroker ingår i Medicom-koncernen. Årligen placerar koncernen 2,3 miljarder kronor i reklampengar åt annonsörer och är därmed en av de absolut största aktörerna i branschen.
– Det redaktionella innehållet blir viktigt för om läsarna tar emot Stockholm News eller inte, framhåller Christian Bönnelyche. Laguppställningen verkar imponerande och det tyder på att det kan bli bra journalistik.
– Fast de jag talat med som sett dummyn har inte blivit exalterade, tillägger han.
Den stora svagheten tycker han är kostnaderna för distributionen. Medan Metro läggs ut i ställ ska Stockholm News avlöna ett hundratal personer som ska dela ut tidningen. Även kostnader för en relativt stor redaktion försämrar oddsen.
Som direkta effekter av Stockholm News ser Christian Bönnelyche ett tapp för kvällspressen och lägre annonspriser.
Själv har han hittills valt att inte placera några annonspengar i Stockholm News.
– Jag vill först se hur det går för dem.