LÄSTIPSET
-
Mediesverige 1999/2000. Statistik och analys
Ulla Carlsson, Catharina Bucht, Ulrika Facht (red)
Nordicom
Vartannat år kommer Nordicom (Nordiskt Informationscenter för Medie- och Kommunikationsforskning vid Göteborgs universitet) med den faktaspäckade Mediesverige som innehåller dokumentation av medieutvecklingen.
Boken består av två delar där den första innehåller temaartiklar som i år handlar om konvergens/digitalisering från olika utgångspunkter.
Den andra delen består av tabellsammanställningar medium för medium samt inledande uppsatser där medieforskare redovisar en analys av utvecklingen.
Eftersom den här utgåvan sammanfaller med millennieskiftet har man försökt att fånga ett längre tidsperspektiv, både vad gäller historia och framtid.
Svenska Profiler
Ulla Montan och Ludvig Rasmusson
Svenska Institutet
Porträttfotografen Ulla Montan har fotograferat ett åttiotal av våra mest framstående nu levande svenskar. Till bilderna har journalisten Ludvig Rasmusson skrivit korta texter.
Boken ges ut av Svenska Institutet som bland annat har till uppgift att sprida kunskap om Sverige i utlandet. Redan 1954 gav institutet ut boken Sweden in Profiles och nu gör man ett nytt försök med den här utgåvan som finns både på svenska och engelska. För urvalet av profiler står dock Montan och Rasmusson.
Boken är uppdelad i kapitel som kultur, näringsliv, forskningsvärlden, författare, svensk humor, idrott och det svenska köket.
Det finns också ett litet kapitel som heter massmedier där Amelia Adamo och Thorbjörn Larsson, som herr och fru Massmedium, får representera mediebranschen.