Leonidas Aretakis om Flammans omslag: ”AI har en självklar plats för oss”
Omslaget på senaste numret av Flamman är gjort med AI-teknik. Men att den socialistiska nyhetstidningen skulle börja att helt ersätta människor med robotar är inte troligt, menar chefredaktören Leonidas Aretakis.
Omslaget på senaste numret av Flamman är en illustration till en artikel signerad Mathias Wåg, där han med avstamp i Amazons tv-serie Maktens Ringar resonerar kring Tolkiens undergångssagor, pacifism och hur ”småfolket” står för hoppet i tider av kris.
Omslaget är framtaget av illustratören Marcus Nyblom och är gjort med AI-teknik. Det kan vara första gången ett svenskt tidningsomslag är framtaget med den nya tekniken.
Omslaget på senaste numret av Flamman.
Idén kläcktes på redaktionens after work på Blecktornskällaren på Södermalm, där Marcus Nyblom själv pitchade idén, berättar chefredaktören Leonidas Aretakis:
– Vi har jobbat mycket med våra omslag den senaste tiden. Vi ser dem som viktiga, och en plats för experimenterande. Vi har diskuterat att använda AI-tekniken tidigare, den har en självklar plats för oss. När Marcus föreslog ett AI-genererat omslag tyckte vi att det lät spännande. Och det blev otroligt snyggt. Helt sjukt, säger Leonidas Aretakis.
Men det var inte så enkelt som att bara mata in några nyckelord från artikeln för att få fram bilden.
– Han har kurerat bilden, jobbat med konceptet och färgerna, provat olika bilder och väglett arbetet. Bilden som programmet levererade var också för liten för att kunna tryckas och därför behövde han lägga ned tid på att få upp den till tillräcklig storlek.
Leonidas Aretakis, chefredaktör på Flamman. Foto: Lisa Mattisson
Kommer Flamman att börja ersätta människor med robotar nu?
– Haha, nej. Konstnären är helt central för att få detta att fungera. Det är inte bara att mata in några ord och så har man en färdig bild. Hantverket behövs fortfarande, även om det ser annorlunda ut med AI-bilder.
Men om tekniken utvecklas kanske det blir möjligt att göra just så?
– Arbetet med att gradvis arbeta fram en illustration med penna skulle kunna försvinna, men jag har svårt att tro att det går att ta bort människan. Jag tror inte att man behöver vara orolig, konstnärer hittar alltid nya vägar. Expressionismen och impressionismen kom delvis som ett svar på kameran som gjort de avbildande landskapsmålningarna mindre intressanta för publiken. AI-tekniken medför att illustratörer kan använda sin arbetstid på ett annat sätt, inte att arbetet försvinner.