Linjära TV-nyheter lockar fler tittare
SVT Aktuellt gick tillbaka till en tajtare redaktionell organisation – och tittarsiffrorna ökar.
Linjära TV-nyheter är på frammarsch. Både TV4Nyheterna och Aktuellt nådde klart fler tittare förra året än 2016. Aktuellt ökade under hela året och under hösten (v.34-50) växte tittarskaran med åtta procent; i målgruppen 20-59-åringar med hela 20 procent.
För Aktuellts nyhetschef Judit Ek är det ett kvitto på att omorganisationen som SVT Nyheter sjösatte för ett år sedan är rätt väg. Den innebär en återgång till större oberoende mellan broadcast och online. Samtidigt har Aktuellt fått tillbaka en handfull ”egna” journalister.
– I den tidigare organisationens planerade journalistik skulle reportrarna serva alla plattformar. Det blev versionifierade nyheter som delvis kannibaliserade på varandra. Redaktionerna kunde nästan känna sig tvångsmatade.
Nu har redaktionens frihet att själv välja ämnen och hur man vill fördjupa nyheterna ökat. Besluten är rätt ner i knät på sändande redaktör och planerare. Samtidigt har Aktuellts mål blivit tydligare och mer uttalade, menar Judit Ek.
– Dagens viktigaste person ska vara i studion och Aktuellt ska ta sig an dagens mest brännande fråga. Det är mer möjligt att genomföra nu, med en liten men duktig grupp reportrar. Jag tror på starka redaktörer som har möjlighet att driva väldigt aktuell journalistik, man måste ha lite muskler. Allt kan inte vara planerad journalistik.
En annan förklaring till tittarframgångarna kan vara att konkurrensen mattats av.
– I den större bilden tappar TV tittare på totalen. Det har gjort att det produceras billigare TV än för ett par år sedan, för branschen har mindre pengar. Konkurrensen klockan 21 är mindre tuff än för bara några år sedan. Den är fortfarande hård, men inte riktigt lika mördande, säger Judit Ek.
FAKTA
I snitt nådde Aktuellt 571 000 tittare under veckodagarna hösten 2017 (v. 34-52). TV4Nyheterna nådde 606 000 och Rapport 1 144 000.