LRF Media skriver ner satsning på e-handel
LRF Media skriver ned värdet på bolaget bakom sajten e-handel.se med 11 miljoner kronor. Man ser inte längre tillväxtpotential i bolagets icke-publicistiska verksamhet – som man förra året sköt in nytt kapital i.
LRF Media, som ägs av Lantbrukarnas Riksförbund och bland annat ger ut tidningarna ATL och Land och Lantbruk, slog 2017 till och köpte sajten e-handel.se. Det var då en etablerad nyhetssajt om utvecklingen inom e-handel och ett branschforum med 15 000 medlemmar. Då var förhoppningarna höga kring det nya verksamhetsbenet.
– E-handel är den nya medieaffären, och har en stor betydelse för både boende och företagare på landsbygden, sa Ann Henriksson, som då var vd för LRF Media i ett pressmeddelande.
Men nu har förhoppningarna om tillväxt för affärssegmentet svalnat. LRF Media tar i årsredovisningen för 2023 en nedskrivning av värdet på bolaget bakom ehandel.se med 11 miljoner kronor, och bedömer nu att värdet för sajten är 23 miljoner kronor. 2022 bedömdes bolaget vara värt 19 miljoner kronor, och värdeökningen med 15 miljoner kommer från ett kapitaltillskott från LRF Media, enligt LRF Medias nuvarande vd Helena La Corte. I ett pressmeddelande skriver LRF Media att de nu gör ett omtag i strategin.
Journalisten har inte fått tag i Helena La Corte för en intervju, men hon skriver i ett mejl att fokus framöver är ”att förädla den verksamhet vi har” snarare än att den ska växa.
– Skillnaden blir egentligen att vårt fokus nu ökar kring att förbättra och utveckla det vi redan byggt upp under många år istället för att skapa nya tjänster och förvärv inom affärsområdet, skriver hon i ett mejl.
Till Dagens Media preciserar hon att bolaget bakom ehandel.se även driver en investeringsverksamhet som heter Ehandel Growth och tjänster som riktar sig till ehandlare i deras profession och inte inom media.
Kan ni komma att sälja ehandel.se?
– Det finns inga sådana planer, även om vi vet att den verksamheten är såväl eftertraktad som åtråvärd, skriver Helena La Corta.
2023 gjorde LRF Media en förlust på 28,1 miljoner kronor. Det beror dels på nedskrivningen av ehandel.se men också på en stor pensionsavsättning på 27 miljoner kronor till följd av den höga inflationen. Fokus kommer framöver vara att skapa tillväxt i mediedelen av bolaget. I ett pressmeddelande öppnar Helena La Corte för att de kan komma att köpa titlar framöver. Hon uppger för Journalisten att de hela tiden har diskussioner kring förvärv och samarbeten.
– Men av förklarliga skäl kan jag inte berätta mer specifikt om någon av de här dialogerna, skriver hon.