Gå direkt till textinnehållet

Magasin K ny tidning för DIK-förbundet

Idag lanseras DIK-förbundets nya nättidning Magasin K. 2016 lades den förra tidningen ner. Att man nu startar en tidning igen är bland annat för att det varit efterfrågat av medlemmarna.

Susanne Claesson är chefredaktör för Magasin K, närmast kommer hon från tidningen Finansliv, och hon berättar att hon ville ha en sajt med magasinskänsla som skulle vara ren, lugn och snygg.

– Tidningsformen har vi skapat ihop med designbyrån Torino. Jag skickade jättemycket feedback till dem och sedan har de på ett fantastiskt sätt konkretiserat allt till en bra tidningssajt. Innehållsmässigt kommer det att vara reportage, granskningar och intervjuer – en bevakning av de yrkesområden som finns bland DIKs medlemmar som är exempelvis bibliotekarier, kommunikatörer, arkivarier, arkeologer, och speldesigners – det är kreativa yrken.

Tidningens namn kom till via en namntävling där det kom in 260 förslag. K:et i namnet står för Kultur, Kommunikation och Kreativ sektor.

Vad gjorde att man beslöt att starta en tidning igen?

– Främst för att det varit efterfrågat av medlemmarna. Men det handlar också om att DIK som förbund vill vara transparenta mot medlemmarna. Och förbundsstyrelsen förstår vikten av att ha en fristående oberoende medlemstidning.

Hon har i princip haft fria händer när hon skapat den nya tidningen.

– Det var ju som ett blankt papper när jag började för två månader sedan. Det fanns en redaktionell policy som styrelsen hade tagit fram, men förbundet har inte petat i något. Det är ju roligt att få skapa något helt nytt, och eftersom det inte finns något arv från någon annan tidning så kan jag och redaktionen bygga ett helt nytt sätt att jobba på.

Det är två och en halv tjänst på redaktionen – chefredaktör och en reporter och så en AD på halvtid. Medlemmarna ska nås bland annat genom tidningens nyhetsbrev.

– Vi ska också försöka få in externa prenumeranter på nyhetsbrevet.

Hur ofta kommer sajten att uppdateras?

– I början ganska ofta, men det är också en resursfråga. Jag har som ambition att det de första månaderna ska hända något på sajten varje dag. Nyhetsbrevet kommer att gå ut en gång i veckan, varje torsdag. Vi kommer också att jobba mycket med LinkedIn, det tar jag med mig från när jag jobbade på Finansliv. Det är en jättebra kanal för fackförbundspressen, eftersom man vänder sig till läsarna i deras yrkesroll.

Hon hoppas att medlemmarna och andra som jobbar i de här branscherna ska känna att det är en tidning för dem.

– Jag hoppas också att läsarna hör av sig och säger vad de tycker, och tipsar om saker vi ska skriva om.

Annons
Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.