”Man saknar kollegorna”
DI-reportern Maria Phillips har jobbat hemifrån köksbordet sedan den 12 mars på grund av coronakrisen. ”Frågan är hur man kommer att må om det här blir långvarigt”, säger hon.
I likhet med många journalister i Stockholm har Maria Phillips jobbat hemifrån den senaste veckan. Hon tycker att det mesta fungerar över förväntan.
– Rent tekniskt kan man göra sitt jobb ungefär som vanligt, med dator och telefon. Den digitala infrastrukturen fanns redan på plats och rutinerna har inte förändrats – det är samma lämningstider, vi har morgonmöten på videolänk och kommunicerar via Slack, säger Maria Phillips.
Från bostaden i Stockholm bevakar hon råvaruindustrin och fordonsindustrin för Dagens Industri.
– Nyhetsvärderingen är en utmaning eftersom nyhetsläget är så extremt. Artiklar som normalt hade toppat ettan blir en spalt. Det är svårare att få överblick när man sitter i sin egen bubbla med ett bevakningsområde, där det plötsligt händer lika mycket. Det händer ju otroligt mycket i resten av näringslivet också. Nyhetscheferna gör ett riktigt bra jobb.
Arbetsmiljömässigt är situationen inte optimal i köket.
– Jag är 30 år och ganska fräsch i kroppen, så jag har inga besvär. Det här liknar ju arbetssituationen när man är ute på jobb. Frågan är hur man kommer att må om det här blir långvarigt. Det är viktigt att försöka komma ut, tycker jag. Den största nackdelen är den sociala biten. Man saknar kollegorna. Men jag ska inte klaga, det finns andra som har drabbats mycket värre.
Håller du på arbetsrutinerna?
– Jag har hört att man ska duscha och ta på sig kontorskläder som vanligt, det har jag väl inte följt hela tiden, haha. Fördelen med att jobba hemifrån är att det blir väldigt flexibelt. Det är kanske en nackdel också.
Elisabet Wahl på Journalistförbundet Frilans har erfarenhet av hemmaarbete; hon frilansar två dagar i veckan från hemmet.
– Man ska försöka likna en vanlig arbetsdag inne på arbetsplatsen så mycket som möjligt: komma igång på morgonen, ta lunch vid rätt tid och framför allt sätta en sluttid. Det där sista är svårt om man är i ett flow och bara fortsätter, säger Elisabet Wahl.
– Sen måste man se till att hitta ett socialt sammanhang. Man kan starta en Facebookgrupp eller en messengertråd med personer i samma situation, eller videofika med arbetskamraterna på ett bestämt klockslag.
Men vissa arbetsrutiner kan man tulla på, tycker Elisabet Wahl.
– Jag har inga problem med att jobba i pyjamas eller mysbyxor. Däremot ska man se till att få frisk luft. Jag brukar börja morgonen med en promenad, då får man igång hjärnan.
Tänk på detta när du jobbar hemma
Tips från Elisabet Wahl på Journalistförbundet Frilans:
1. Tänk på arbetsställningen! Att sitta i soffan eller halvsitta i sängen och jobba kan kännas lockande, men man riskerar att få ryggproblem.
2. Planera! Gör en lista vad du ska göra under dagen och skriv upp lunchen.
3. Sätt en sluttid! Gör dina arbetstimmar som vanligt. Kollar man Netflix mitt på dagen och jobbar in det på kvällen glider arbetstid och fritid ihop.
4. Promenera! Du behöver komma ut och få frisk luft.
5. Var social! Håll daglig kontakt med kollegorna, till exempel fika tillsammans över Skype eller Zoom.