Mediebarometern: Rörlig bild populärast bland svenskarna
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag under 2023, och fler såg på strömmad tv än på tablålagd. Det framgår av årets Mediebarometer som presenteras av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Undersökningen har genomförts sedan 1979 och samlar in uppgifter om den svenska befolkningens tillgång till och användning av olika medier.
Av resultaten framgår att svenskarna ägnade drygt sex timmar och tre kvart åt medieanvändning per dag.
Drygt åtta av tio använde sociala medier. Facebook och Instagram var mest populära, bland de yngre dominerade Snapchat och TikTok.
Av alla olika medieslag var rörlig bild det som allra flest tog del av. En genomsnittlig dag tittade inte mindre än 95 procent av befolkningen på rörlig bild i någon form, inkluderande tablålagd och strömmad tv, webb-tv, nedladdad film och videoklipp.
85 procent använde sociala nätverkstjänster. De sociala nätverkstjänsterna hade därmed en högre daglig räckvidd än både radion och dagstidningen som hade en räckvidd på 77 respektive 66 procent, med onlinetjänsterna inkluderade.
När det gällde radiolyssning så var bilradio det vanligaste sättet att lyssna på radio.
66 procent av befolkningen läste dagstidning en genomsnittlig dag 2023. 56 procent läste tidningen digitalt och 22 procent läste på papper. Flest – 52 procent – läste morgontidning.
SVT var den mest använda nyhetsförmedlaren i befolkningen som helhet. 51 procent tog del av nyheter från Sveriges Television en genomsnittlig dag 2023. 41 procent tog del av nyheter från Sveriges Radio och 33 procent från någon morgontidning.
Hela Mediebarometern kan laddas ner här.